Начало Партньори Контакти Поверителност English

8-мо издание

Конкурс Наградите на БАИТ за 2018 г.

Кандидатствай

Участници

Начало » Участници» Образователна награда

Образователна награда

AirLief App / Air Solutions Ltd. https://airlief.com/

AirLief App / Air Solutions Ltd.

При опазването на здравето най-обхватно въздействие имат информирането и профилактиката, които спестяват разходи от предотвратените в последствие болести.

Според здравни експерти, мръсният въздух е причинител на астма, алергии, диабет, инфаркт, деменция и няколко вида рак. България е сред страните с най-много болести, вследствие на мръсен въздух на глава от населението.

Мобилното приложение AirLief е социална иновация, разработена за Андроид и iOS съвместно с лекари. Апликацията комбинира по нов начин информация за качеството на въздуха в момента, здравна информация и персонализирани съвети за предпазване. Съветите са прагматични, разделени в групи и се сменят спрямо степента на замърсяване. Отчетени са различните начини, по които замърсителите във въздуха влияят на здравите и по-чувствителните групи. Според здравните експерти спазването на тези съвети в дългосрочен план биха имали висок положителен ефект върху здравето.

Приложението е сваляно над 10000 пъти, като в момента има над 3000 активни потребителя на Андроид и iOS устройства. Често приложението бе класирано в топ класацията за категория си, като специално за iOS излезе няколко пъти и на първо място в категорията си.

Потребителите са от над 30 държави. По брой потребители има най-много от България, следвани от САЩ, Индия, Румъния и Германия.

След пускането на MVP модела през април, идеята бе валидирана и на базата на обратна връзка от потребителите направихме подобрена втора версия през декември. Разположихме всички датчици на специално разработена от нас карта на Google Maps и Apple Maps. Данните от станциите са приведени в разбираем вид. Има дашборд с 3 любими дестинации за следене, новини и др.
Направихме възможно приложението да работи и без задаване на геолокация или персонализиране за по-чувствителните към споделяне на данни потребители.

Здравен аспект.
Съвместната работа с лекарите доведе до 74 съвета, разделени в различни групи. Създадени са методи за класификация и споделяне на съветите, така че да могат да се правят анализи от здравните специалисти. Мръсният въздух влияе по различен начин на здрави и болни, активно и неактивно спортуващи на открито, поради това апликацията категоризира потребителя и дава персонализирани информация и съвети за него. Данните, които потребителят дава са анонимни и те се съхраняват само на неговото мобилно устройство.

Информация за въздуха.
Приложението работи с информация от стандартизирани и граждански станции. Има информация за градове и села в 75 държави. Данните за ФПЧ, S02, CO2, NO2 озон и други се преобразуват в индекс за качеството на въздуха, където максимума е 500. Той отразява как различните замърсители се отразяват на здравето (aqi в Wikipedia).

Сключили сме ключови партньорства с българското лекарско сдружение "Въздух за здраве", както и най-голямата лекарска организация за здраве и устойчивост в Европа HEAL (Env&Health). Технологичната лаборатория ЗараЛаб, както и европейския консорциум WEAR Sustain. Имаме ясен план за подобрение през 2019.

SHKOLO https://www.shkolo.bg

SHKOLO

shkolo.bg е платформа за дигитално управление на училищни институции. Познати сме още като "ERP for schools". Първата версия е пусната през януари 2017 година. В началото платформата имаше един единствен модул ("Склад") и само два клиента (частни софийски училища).
Днес, близо две години по-късно, платформата включва 15 модула (Електронен дневник, Училищен календар, Родителски плащания, Извънкласни активности, Учителски отсъствия, Учебни материали, Онлайн тестове и т.н.). Информационнатa система е внедрена в 700 училища в страната - най-голямото училище е с 2400 ученици, най-малкото с 8. 75 от тези училища преживяха пълна дигитална трансформация - те спряха да ползват хартиени дневници и хартиени бележници. Вместо това учителите влизат в час със смартфон или таблет (имаме и две мобилни приложения - за iOS и Android).

Нашата цел е да оставим хартиения дневник, бележниците и още един куп административни тефтери и книги в МИНАЛОТО. И вече сме постигнали невероятни резултати в тази посока за учудване на министерство на образованието и един куп дигитални експерти, които от 20
години наливат милиони за изграждане на електронни услуги и постигати близки до нулеви резултати.

Макар и млад сайтът shkolo.bg вече е ТРЕТИЯТ по посещаемост български сайт в страната след abv.bg и zamunda.net (по данни на Alexa). В платформата ежедневно са активни 100 000 родители, 50 000 ученици, 20 000 учители, 5 000 души училищен персонал (психолози, ресурсни учители, домакинки, директори, зам. директори и т.н.). Общият брой на потребителите е 600 000.

В световен мащаб единици са държавите, които са успяли да дигитализират образователния си сектор - Англия, САЩ, Русия, Естония, Финландия, Индия (частично) - това са държавите, в които масово се ползват school management systems.

Може да чуете мнението на наши клиенти тук: https://youtu.be/nL9uaPzfNCY

SoftUni https://softuni.org/

SoftUni

За последните 5 години СофтУни се утвърди като водещо име в сферата на обученията по програмиране и дигитални умения и осъществи амбицията си да даде реализация и висок жизнен стандарт на хиляди млади хора в България. Днес можем да кажем, че СофтУни е най-големият български образователен център за програмиране, ИТ, дигитални умения и дизайн. За това време изградихме активна общност от 150 000 души, провели сме над 1000 обучения и семинари, а партньорствата ни с компании и организации са над 70. 97% от студентите се реализират в IT компании от програмата ни по софтуерно инженерство. След първоначалната идея за пълна обучителна програма за софтуерни инженери, СофтУни продължи да работи за разширяването на предоставяните обучения и даде началото на още пет уникални проекта в тази посока - SoftUni Digital, SoftUni Creative, SoftUni Kids, SoftUni Foundation и SoftUni Светлина.

Software University предоставя достъпни и качествени курсове по програмиране и практическа програма по софтуерно инженерство в четири основни направления - C#, Java, JavaScript, PHP. През 2018 г., за пета година стартирахме безплатното обучение Programming Basics в 33 града, а за трета година и в цяла България. До момента по тази програма сме обучили над 70 000 човека. За да реализираме програмата сме осъществили над 100 партньорства с общини, училища, читалища и библиотеки в цяла България. Осъществихме и инициативата „Аз програмистът“ (проект на Софтуерния университет), която цели да запознае учениците от цялата страна с предизвикателството да бъдеш програмист. Наши студенти - доброволци разказват пред учиниците какво ги мотивира да програмират, кое ги стимулира да продължават да се развиват в света на софтуерните технологии и как са започнали. Направени са над 20 презентация в различни училища в София.

SoftUni Digital е академия по дигитален маркетинг, предоставяща цялостна програма за обучение на специалисти, както и отделни курсове, следващи последните тенденции в дигиталния маркетинг. През изминалия сезон на програмата, кандидатстваха над 4000 човека за цялостната програма. До този момент сме провели над 60 обучения и над 50 безплатни семинара и успяхме да постигнем около 95% положителна обратна връзка. През 2018 г., в партньорство с Google, стартирахме в над 37 града безплатни дигитални обучения, които са насочени към представители и собственици на малки и средно големи фирми, както и всички желаещи да обогатят дигиталните си умения в използването на онлайн инструментите.
SoftUni Creative e академия за обучение на криейтив специалисти, графични, уеб, UI и interaction дизайнери, UX специалисти, 3D артисти, аниматори и дигитални артисти. През 2018 г., кандидатстваха над 3000 човека за програмата. До този момент сме провели над 35 курса, модули и безплатни семинари. Участниците в цялостната ни програма са над 1000 човека.
SoftUni Kids преодставя цялостна програма по програмиране и ИТ за деца, на принципа на модела “учене чрез игра“. До този момент сме провели над 160 обучения, включили са се над 1800 деца, проведохме и обучения и демо уроци в над 7 града в цяла България. Учениците са представили над 230 проекта в обученията.
Пълният текст може да го видите в приложения файл.
VMware https://www.vmware.com/

VMware

„Service Learning Accelerator“ е проект в колаборация с CoderDojo България, по време на който 8 доброволци от различни екипи на VMware Bulgaria оказаха помощ на НПО-то, за да предостави повече възможностите за децата в България да се докоснат до технологиите. SLA екипът работи в продължение на 6 седмици върху разработването на нови учебни програми, както и участва в обучението на близо 100 учителя и ментори-доброволци.
VMware Foundation предостави на CoderDojo Bulgaria грант от 15 000 $, с който организацията закупи 1000 micro: bit компютъра за мрежата от клубове по програмиране в страната.
Програмата бе насочена в три направления:
1. Micro:bit – малък програмируем компютър, предназначен са насърчава децата да се включват активно в писането на код и създаването на различни проекти. Доброволците от VMware Bulgaria създадоха 3 учебни програми за micro:bit – за начинаещи, за напреднали и специална програмаза момичета.
2. MIT App Inventor – MIT App Inventor позволява да се създават приложения за смартфони и таблети. Екипът от доброволци създаде програма от 7 урока.
3. Стратегия за развитието на CoderDojo Bulgaria – SLA екипът от доброволци помогна на НПО-то да развие стратегия за растеж, която да помогне на организацията да се разшири в цялата страна.
Резултатите, очаквани след проекта са около 2000 ученици между 7 и 17 години да преминат през обучение в клубовете по програмиране, част от мрежата на Coder Dojo в страната. Повече от 100 преподаватели, ментори и доброволци преминаха обучение върху новите учебни програми, като част от проекта. В началото на тази учебна година в страната стартираха 37 CoderDojo клуба в 28 града в България и повече от 800 деца вече са преминали обучение в тях. В сравнение с предходната година, това е увеличение от 511% на клубовете по програмиране. Големият успех е, че 26 от тези клубове са започват в училища
Видео от проекта: https://www.youtube.com/watch?v=MEv8DGw6teM
• Подкрепа (финансова и с жури – доброволци) на Coolest Projects Sofia – технологично събитие за деца, организирано от CoderDojo България, в което всяко дете е възнаградено за усилията и енусиазма, които е вложило в разработването на тех проект. Събитието дава възможност на децата от доджо клубовете в цялата страна да разширят знанията си, придобити в работилниците, докато разработвaт и демонстрират своите проекти. VMware Bulgaria подкрепи Coolest Projects Sofia през 2017 и 2018 година със спонсорство и жури от профисионалисти от компанията, които оценяваха проектите на децата. Специални работилници по scratch, водени от ментори от VMware Bulgaria, бяха организирани в рамките на двете издания на събитието.

Coolest Projects Sofia 2018 видео: https://www.facebook.com/vmwarebg/videos/2035250260071047/

• Dojo@VMware – VMware е домакин за втора поредна година на безплатен клуб по програмиране, част от мрежата на CoderDojo Bulgaria. Този клуб е организиран и воден от повече от 20 ментори-доброволци от компанията, които преподават на повече от 30 деца. Клубът се случва два пъти в месеца в офиса на компанията.
• Подкрепа в стартирането на нови CoderDojo клубове в страната – Доброволци от VMware Bulgaria помогнаха в основането на клуб по програмиране в читалище в град Калофер. VMware Bulgaria подпомогна материалната база на читалището, обновявайки хардуерната му база.

Ангел Пламенов Георгиев https://linkedin.com/in/angeorgiev/
Описвам накратко проектите, в които участвам активно и свързани с образованието в България:
1. Обучение за ИТ Кариера (Професия Приложен Програмист): Един от основните проекти на МОН в сферата на професионалното образование. Като координатор по учебното съдържание отговарям за качеството и навременното доставяне на учебните материали по предметите, които са включени в програмата. Заедно с екипа вече имаме изготвени 7 учебни модула и проведени 3 обучения по тях на учителите, които преподават на национално ниво.
2. SoftUni Kids: Единствената цялостна програма за обучения на деца 1-6 клас по програмиране в хардуерно и софтуерно направление. Като съосновател на академията участвах активно в създаването на цялата учебна програма и методика на обучение на децата. За последните 3 години проведохме над 160 курса от програмата и в различните форми на обучение се включиха над 1800 деца.
3. Основно училище АзБуки: Едно от най-старите частни основни училища в София. Като ръководител на катедра компютърни науки през учебната 2018-2019 започнахме проект за иновативно училище, насочен към 5-6-7 клас. В рамките на този проект учениците получават допълнителни часове по информационни технологии. В тези часове учениците изучават връзката между различните предмети в съответния клас и как технологиите им помагат да научат, разберат и запомнят материала по възможно най-лесен и достъпен за тях начин.
4. Learn from the Masters: Инициатива на Мусала Софт АД за безплатно обучение на младежи до 29 години. Като ръководител на проекта изготвих учебната програма и участвам активно в процесът на преподаване и оценка на курсистите. Целта ни е след края на 9 месечно обучение поне 50% от курсистите да бъдат наети на постоянен трудов договор в Мусала Софт АД.
5. CodeIT: Първата частна олимпиада по програмиране. Сезон 2018-2019 с над 100 участника от цял свят. Като ръководител на проекта координирам процеса по създаване на изпитни задачи и комуникация с участниците в олимпиадата.
6. Образование без Раници: НПО, което се фокусира в превеждането и дистрибутирането на безплатни обучителни ресурси на национално ниво. Като съосновател и заместник-председател участвам активно през последните 4 години в превеждането и популяризирането на Кан Академия на Български – най-голямата платформа за безплатно обучително съдържание, включваща основните предмети от 1-12 клас и много ресурси като Програмиране, История на Изкуството и т.н.
ВСУ "Черноризец Храбър" http://www.queryada.com

ВСУ "Черноризец Храбър"

Варненски свободен университет "Черноризец Храбър" - QUERYADA
национално състезание за извличане на данни за студенти и ученици

Националното състезание QUERYADA се инициира от катедра “Информатика и икономика” на ВСУ “Черноризец Храбър” и се проведе през 2018 година за четвърта поредна година. Събитието предоставя възможност на ученици и студенти от цялата страна да демонстрират своите знания и умения в областта на извличането и анализа на данни, като по този начин подпомага подготовката на специфични кадри за нуждите на ИТ индустрията.

Състезанието се провежда с подкрепата на: Adastra, Oracle Academy, TOuch, eSkills, Ontotext, Mozajka, AltScale, 411 Marketing, EuroRisk Systems, Quanterall, ICT Cluster - Varna, BASSCOM, Bait, Data Science Society, община Варна, RAPIV, Innowave summit, Българска уеб асоциация и се подкрепя през годините от регионалните инспекторати по образованието във Варна и София.

Събитието поставя акцент върху значимостта на развитието на иновативни инструменти и методики с информационните технологии в сферата на образованието. Целта му е да повиши интереса на младежите към ИТ бизнеса, да мотивира работата с релационни, нерелационни и семантични бази данни и да свърже работещите в практиката с учащите по най-ефективен начин.
Разработена е и се прилага автоматизирана система за оценка на част от задачите в състезанието (www.quryada.com). Участниците се състезават в екипи.

Според прогнозите, в следващите години ще се увеличи търсенето на експерти заети в следните професии: "Администратори на бази данни", "Анализатори на данни", "Визуализатори на данни", "Интегратори на данни" и др. Важни за всеки иновативен бизнес са неговите изследователски практики и ресурси. Целенасочено и системно отговаряме на тези потребности.

Всяка година регламента на състезанието се адаптира към текущия фокус на развитието на компютърните науки. Състезанието се развива през годините и като регламент като запазва задачите с технически умения, а видоизменя задачите с аналитични и изследователски умения. В задачите е поставен фокус на извличане на данни с SQL, SPARQL, включена е задача за моделиране на данни, експериментиране с NLP за анализ на настроението (туризъм, HR фокус), а при последното издание и практическа задача, свързана с проверка на сигурността на база данни.

В журито са привлечени много експерти от бизнеса, с което гарантираме, че поставените за решаване проблеми са с реална практическа насоченост. През годините е създадена база данни от над 200 участника с изявени интереси в областта на анализите на данни. Показател за успеха QUERYADA и на създадената от нас стратегия за развитие на млади таланти в областта на извличането на данни, в резултат на която до момента са преминалите през състезанието над 200 участника, част от които вече работят в партниращите компании.

Висше училище по телекомуникации и пощи http://www.utp.bg/

Представяме на вашето внимание кандидатурата на Висшето училище за телекомуникации и пощи за Образователната награда в конкурса „Наградите на БАИТ за 2018 г.”.
Нашето висше училище кандидатства с екипа създал иновативната нова специалност „Кибер сигурност на високите технологии”.
ПРОБЛЕМ
През последните години на нова комуникационна среда и нови технологии всекидневно се сблъскваме с един нов, но изключително сериозен проблем – защитата на данни, на информация, на технологии, компютърни системи и конфигурации, на мрежи.
Хакерските и вирусните атаки носят не само стопански загуби, но са и проблем на националната и световната сигурност.
Решаването на проблема с осигуряването на киберсигурността и мрежовата сигурност се превръща в първостепенна задача на обществото.
ИНОВАЦИЯ
Решението на екипа на Висшето училище по телекомуникации и пощи беше да стартира подготовка на специалисти, знаещи и умеещи да осигуряват и повишават тази сигурност. Така първата в България програма за обучение на професионални бакалаври по специалността „Киберсигурност на високите технологии” стартира в отиващата си 2018 година във Висшето училище по телекомуникации и пощи.
Специалността „Киберсигурност на високите технологии“ съчетава изучаването на комуникационни мрежи и технологии и правните и етични въпроси в областта на компютърната сигурност. Целта на програмата е да подготви висококвалифицирани специалисти по системи за сигурност в киберпространството. Обучението дава задълбочени познания за състоянието и развитието на киберсредата, комуникационната и компютърна техника, нивото на конфиденциалност, интегритет, достъпност, автентичност и отказоустойчивост на информационните ресурси, системи и услуги. Киберсигурността се разглежда като резултат от ефективното изграждане и поддръжка на активни и превантивни мерки.
РЕЗУЛТАТИ
По специалността от есента се обучават 60 студенти. За осигуряване на професионалната подготовка на бъдещите специалисти беше открита нова Лаборатория по киберсигурност на високите технологии.
Лабораторията е създадена с помощта под форма на дарение от страна на финландската компания F-Secure и Инфодийзан България ЕООД, в качеството им на единствен официален представител за територията на България. Финландската компания дари на висшето училище най-актуалния софтуер, необходим за обучението.
Освен сигурност във високите технологии, студентите по специалността изучават защита на класифицираната информация и защита на личните данни. Като лектори в бакалавърската програма вече се отзоваха служители и експерти от ГДБОП, комисиите за защита на класифицираната информация и на личните данни, както и от фирми, произвеждащи охранителни технологии и техника.
Лабораторията по киберсигурност на високите технологии стана осмата поредна учебна зала във висшето училище, създадена съвместно големи транснационални компании и технологични фирми, работещи на територията на България.
Този подход е част от стратегическия приоритет на ВУТП обучението да върви ръка за с ръка с практиката и пазара на труда. Статистиката показва, че над 80 на сто от завършилите Висшето училище по телекомуникации и пощи се реализират на пазара на труда по специалността още в първата година след завършването.
Така на практика беше създаден нов продукт на информационните и комуникационни технологии – учебна програма за обучение професионални бакалаври по специалността „Киберсигурност на високите технологии” за нуждите на висшето образование в България и той вече успешно се прилага.
С новата си програма екипът на ВУТП създава добре подготвени кадри за ИКТ сектора и запълва специфичната ниша, която има училището – връзката с националната сигурност.

Дев България ООД http://dev.bg

DEV.BG е организация изцяло посветена в помощ на ИТ специалистите в България и подобряването на българската ИТ екосистема.

Проблем:
Повишаване знанията на ИТ специалисти, които имат поне 2 - 3 години опит винаги е бил предизвикателство. Не са много ресурсите, които позволяват на опитните ИТ специалисти да учат и да повишават квалификацията си. Най-често това става през предаване на опит от човек на човек. Но много често сме ограничени от това с кой комуникираме и от кой се учим.

Решението:
В DEV.BG провеждаме безплатни и достъпни събития на различни технологични тематики, които целят да фасилитират предаване на знания измежду членовете на ИТ обществото в България. Всяко събитие има опитен лектор, който споделя безплатно своите знания. Събитията са организирани в поредици за кратко наричани - потребителски групи. Всяка потебителска група представлява мини общество обединено около технология или предизвикателство. Някои примерни вертикали са .NET, Java, JavaScript, IT Project Management, IoT и други.

Провеждаме по 14 технологични събития всеки месец.

ИНСПИРИТ ЕООД http://www.sqlmasteracademy.com/

ИНСПИРИТ ЕООД

„Лятна DBA Академия“ е единствената безплатна образователна програма за администратори на бази данни (DBA-Database Administrator) в България. Инициатор на проекта е SQL Master Academy – учебният център на Inspirit LTD, единственият у нас, специализиран в SQL Server и BI.

Целта на инициативата е в рамките на един месец целодневно интензивно обучение да се подготвят хора, които непосредствено след успешно завършване да имат нужната теоретична и най-вече практическа подготовка, за да могат да заемат позицията на администратор на SQL Server бази данни в компании на българския пазар и степента им на подготовка да е на ниво, достатъчно и адекватно за успешно справяне с работата.

„Лятна DBA Академия“ се провежда две поредни години – 2017/2018, като идеята за първото издание е провокирана от множеството запитвания на партньори и клиенти на SQL Master Academy (INSPIRIT), които изпитват затруднения в намирането на подходящи и добре обучени кадри. Пазарът на труда през 2017-та година, а и през 2018-та е в етап, в който липсват такива кадри. Екипът на Академията провежда подобен тип обучение със сертификационни изпити за партньор в Норвегия, като добрите резултати са една от причините провокирали идеята за организиране и провеждане на Академията и в България.

През 2017-та година кандидатстват над 180 човека, от които са селектирани 10. Успешно завършилите и отличилите се участници имат шанс за кариерно развитие в компании, партньори на инициативата. Безспорните резултати и удовлетворението, както на кандидатите, така и на партньорите работодатели води до провеждането на „Лятна DBA Академия 2018“.

За второто издание на инициативата интересът отново е огромен, десетки кандидати подават документите си, като одобрени са 9, а успешно завършили обучението и преминали всички междинни тестове и финалния практически изпит - 6 студента.

Официален партньор в ролята на работодател става Банка ДСК. Всички успешно завършили курса, получават шанс за развитие в ИТ екипа на банката.

Със своята инициатива SQL Master Academy подпомага хора, които имат желанието и мотивацията да навлязат в ИТ света, да получат нужните знания и практически опит, за да започнат работа, запълвайки една проблемна област на пазара на труда в България, а именно намирането на добре обучени кадри в областта на SQL Server бази данни.

Видео за „Лятна DBA Академия 2018“ - https://www.facebook.com/SqlMasterAcademy/videos/319371408618709/

 

КОМИТЕКС ООД https://news.comitex.net/smart-karta-el-knijka/

КОМИТЕКС ООД

Електронна студентска книжка в УНСС – иновативни смарткартови технологии от Комитекс и продукт с уникална функционалност
УНСС е първият университет в Европа, който издава електронна студентска книжка на носител хибридна смарт карта. Този уникален по своята функционалност и възможности продукт е резултат от съчетание на иновативни смарткартови технологии и добро ИТ партньорство между Комитекс и УНСС, и с подкрепата на Банка ДСК, ISIC и Mastercard. Електронната книжка е напълно интегрирана към всички информационни системи на университета и чрез нея студентите могат да достъпват информацията за учебната си дейност от различни устройства – на компютър в университета, на киоските в сградата на УНСС или на смарт телефон чрез мобилно приложение, както и да се идентифицират при полагане на електронни изпити в тестовите центрове на УНСС. Проектът за картата е технологично разработван съвместно от Комитекс и УНСС повече от 2 години и стартира за първи път в учебната 2017/2018 година със студентите, приети за първи курс на университета. Първото използване в сесия е през януари 2018.

Електронната студентска книжка има четири предназначения:
1. Студентска книжка, която съхранява по сигурен начин оценките от положените изпити, заедно с електронен подпис на изпитващия преподавател;
2. Дебитна платежна карта Mastercard Debit от Банка ДСК;
3. ISIC идентификационна карта за студентски преференции;
4. Студентска карта за идентификация за права на редовен студент.

ИТ проектът включва патент на УНСС за сигурно съхранение на данни в смарт карта. Технологията е иновативна и позволява лесна интеграция в други университети или учебни заведения, търсещи съвременни модели за електронизация на учебния процес и по-специално процесите по оценяване и съхранение на оценките от изпити.

Описание на ИТ решението
Проектът е базиран на ноу-хау и съществуващи технологии на Комитекс в областта на работа с безконтактни смарт карти. В рамките на проекта Комитекс доставя и като непрекъснат процес ежеседмична услуга по визуална и електронна персонализация на смарт картите. Уникалният продукт, разработен от Комитекс и УНСС, включва специално програмиране на смарт карти със специфично разработен модел на данни, хардуерен киоск и програмно осигуряване, софтуерно интегриране на електронните студентски книжки към системата „Студент“ на УНСС, специални средства за информационна сигурност и криптиране на информацията и цифрово подписване на оценките в електронните студентски книжки.
Всички електронни идентификатори се съхраняват в структурирана база данни и съответно се подава информация към партньорите с цел управляване на логистиката, сигурността на картата и възможната интеграция към други системи, където е-книжката да служи за идентификация на студента и неговите права. Тази технология позволява интеграция и със системи извън УНСС и разширява многократно ефективността и използваемостта на студентската смарт книжка.

Електронната книжка като смарт карта
Технологично смарт картата съчетава в себе си хибридна технология за електронна и визуална идентификация - едновременно има EMV контактен чип, сертифициран за банково приложение, и безконтактен чип DESFire с достатъчно голяма памет за сигурно съхранение на оценките от положените изпити. На лицето на картата има банкова информация и ISIC номер, както и цветна снимка на студента. На гърба на картата има идентификация чрез отпечатани всички важни студентски данни, както и QRcode линк към публичната част от личното досие на студента.

Министерство на образованието и науката https://teachers.mon.bg/

Информационната платформа teachers.mon.bg подпомага процеса за привличане на педагогически специалисти в сферата на средното образование, назначаване им като учители на свободни позиции и повишаване на тяхната квалификация. Тя създава условия за мотивираща подкрепа и развитие на квалифицирани кадри с възможност за включване в образователната система според индивидуалните им потребности и потребностите на системата.
Първата версия на платформата, разработена със съдействието на екип от СУ „Св. Кл. Охридски“ по инициатива на Министерството на образованието и науката (МОН), осигурява създаване на учителски профили с информация за текущо заемана длъжност, квалификация и възможност за публикуване на предпочитания за кариерно развитие в сферата на образованието. Тя предоставя информация, подпомагаща потребителите да се информират за изискванията към учителската професия и конкретните стъпки за заемането ѝ. От своя страна образователните институции (училища, детски градини, ЦПЛР и др.) публикуват отворени учителски позиции или такива, които предстоят да се освободят или сформират. Платформата автоматизира процеса по откриване на съответствия между търсени и предлагани работни места и предоставя инструменти за търсене на такива по дефинирани от потребителите критерии.
Във връзка със стартиране на проект BG05M2OP001-2.010-0001 КВАЛИФИКАЦИЯ ЗА ПРОФЕСИОНАЛНО РАЗВИТИЕ НА ПЕДАГОГИЧЕСКИТЕ СПЕЦИАЛИСТИ", финансиран от ОП "Наука и образование за интелигентен растеж" 2014-2020, платформата е разширена с допълнителна функционалност, която обхваща процеса на организиране и провеждане на обучения за професионално израстване и развитие на професионалните умения на педагогически специалисти, завършващи с присъждане на квалификационни кредити и сертификат. Чрез платформата педагогическите специалисти избират програми за обучение съобразно своите потребности от допълнителна квалификация, осигурени от конкретни обучителни организации, и се включват в групи за обучение, сформирани от Регионалните управления на образованието (РУО).
Потребители на информационната платформа са:
• Действащи учители, които желаят да планират кариерното си развитие, да координират месторабота и местоживеене или преместване при по-изгодни условия, да получат допълнителна квалификация и преподават и други дисциплини;
• Дипломирани педагози, които все още не са били част от образователната система, както и специалисти в други области, които имат желание да се преквалифицират като учители;
• Студенти в педагогически специалности и ученици от средните училища, които се ориентират професионално към учителската професия;
• Ръководители на образователни институции, които желаят да промотират свои отворени позиции, да търсят и осъществят контакт с подходящи кандидати;
• Организации, предлагащи обучения по програми за усвояване на нови знания и формиране на умения и компетентности, за прилагането на модели за създаване и развитие на позитивна училищна среда, и за повишаване на подготовката на педагогическите специалисти с управленски функции;
• Представители на МОН и РУО, които получават информация за нуждите на образователната система.
Към настоящия момент в платформата са регистрирани над 58 000 педагогически специалисти, които са заявили над 45 000 желания за включване в обучения. Само за една кампания чрез платформата са организирани 800 обучения, обхващащи над 17 000 педагогически специалисти.
Не на последно място информационната платформа отговаря на предизвикателствата, свързани с дигитализацията на съвременното общество, а именно преодоляване на разпокъсаността на данните и възможността за използването им при навременно взимане на информирани решения. В тази посока тя е интегрирана с Информационната система за училищна администрация АдминПро (https://www.adminpro-bg.com/ws/index.html) и Информационния регистър на одобрените програми за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти (http://iropk.mon.bg/).

Професионална гимназия по компютърно програмиране и иновации http://codingburgas.bg

Професионална гимназия по компютърно програмиране и иновации

Проектът за създаването на нова професионална гимназия в Бургас е резултат от ефективната работа на Община Бургас, включването на успешни компании от ИТ индустрията работещи в България, университетите в града и образователната общност.
Професионална гимназия по компютърни науки разработи стратегия, която има за цел да възпитава и обучава специалисти с висока добавена стойност в сферата на технологичната индустрия, които допринасят за ръста на икономиката в община Бургас.
Училището съвместява теоретично и проектно базирано обучение (PBL). Този подход превръща ученето в активен процес, който води до цялостно овладяване на знанията, повиша мотивацията и насърчава развитието на умения, които са от съществено значение за пазара на труда през 21-ви век:
● Дигитална грамотност
● Самостоятелно учене и работене
● Ефективна комуникация и представяне пред публика
● Критично и аналитично мислене
● Креативност (“design thinking”)
● Решаване на комплексни проблеми (“системно мислене”)
● Ефективно сътрудничество с партньори и работа в екип
● Предприемачество (бизнес планиране, развитие на продукт и пазар)
● Отговорно, социално, гражданско мислене
● Лична ефективност (организация, управление на времето, професионално поведение)
● Управление на проекти (Project Management)
За краткото време от съществуването си гимназията създаде тясно сътрудничество между педагогически съвет, ученически съвет и обществен съвет за ефективна творческа и професионална среда, която подготвя учениците за живота. Учениците са ръководени от наставници от бизнеса, които ги съпровождат в пътя към знания, умения, любознателност и развиване на техния потенциал. Тази необходима подкрепа води до повишаване мотивация на децата за изследване и творчество. Възпитава в тях самостоятелност, съзидателно, активно и отговорно отношение към света.
Обучение чрез методите на науката, технологиите, инженерството и математиката, са интегрирани в отделените предмети от учебната програма и се акцентира върху прилагането на знанията в реални систуации. Учебната програма е разширена през първата учебна година с допълнителни часове по математика и технологии, които изграждат умения за интегративно мислене. Компютърната математика е част от избираемите часове и се реализира по специална програма. Обученията по английски език и философия са с добавени акценти в творческото писане и четене, които ще дадат възможност на първите възпитаници на гимназията да развият умения необходими за успешна реализация.
Технологичната среда e изградена на база синхронизация на облачни и локални административни услуги, които позволяват ефективно натоварване на наличната техника. Това налага дигитална дисциплина, така необходима в процесите на обучение. Подготовката по програмиране стартира с езици за програмиране C++ и Python, допълнително обучение е организирано по сертификационни изпити в направление потребителски продукти – текстообработка и електронни таблици. Ежеседмично има обучение свързано управление на устройства, способни да взаимодействат с околната среда чрез сензори и това е част от допълнителната програма на гимназията.
Програмирай бъдещето на един по-добър свят е мотото на гимназията!
https://www.facebook.com/codingburgas/videos/250052495570435/

 

Частна професионална гимназия по дигитални науки "СофтУни Светлина" https://svetlina.softuni.bg/

Частна професионална гимназия по дигитални науки "СофтУни Светлина"

СофтУни Светлина е първата частна гимназия за дигитални науки в България и е резултат от партньорството между ЧОУ Светлина – училище с повече от 20-годишен опит в образованието и СофтУни - най-големият образователен център за IT и дигитални технологии в България. Двете институции се обединяват от силен стремеж за предоставяне на едно различно и иновативно образование, изграждащо ИТ и дигитални лидери, напълно подготвени за професиите на бъдещето.
Учебният план на СофтУни Светлина е фокусиран към усвояването на едни от най-търсените и бързо развиващи се професии в света в сферите на ИТ и дигиталните умения, изграждане на съвременни практически умения за дигиталния свят: приложен програмист, графичен дизайн и мултимедия, дигитален бизнес, маркетинг и предприемачество.
В СофтУни Светлина се набляга на развиването на цялостната личност на всеки ученик. Учителите се занимават с учениците индивидуално, обръщат внимание и възпитават у тях различни социални умения, свързани с изграждането им като завършени личности. Интегрират се различни меки умения, които са необходими за личностното и професионалното им развитие. Учениците придобиват умения как да избират добър социален кръг и да постигат т. нар. „work-life balance“. Организират се посещения на различни културни събития, създава се култура на доброволчество и благотворителност. Също така се организират участия в различни български и международни състезания.
Всеки ученик преминава през дълбинен асетмънт, в който се наблюдават множество компетенции, умения и потенциали и на база него се изготвя индивидуален профил. Два пъти в годината се водят индивидуални срещи с родителите, на които те получават обратна връзка за развитието на ученика, като се има предвид индивидуалността му и спрямо това се поставят цели за развитието на ученика. Активно се развиват емоционалната интелигентност и емпатия. Учениците в гимназията се научават умело да отстояват мнението и позицията си и да се аргументират. Училищният парламент е от своя страна има възможност да обсъжда актуални за училищната общност въпроси и да взима дейно участие в управлението на училището.
Обучението е проектнобазирано и учениците са постоянно въвлечени в учебния процес. Много често те сами подготвят урок, по предварително зададена тема. Понякога се разделят на отбори и работят по зададена от учителя им тема. Домашните им са под формата на самостоятелни проекти, проучвания, есета. Получават и силно застъпено разширено обучение по английски език и билингвално преподаване по всички учебни предмети.
Обучението е практически насочено и планираме учениците да започват практики и стажове в реални фирми още в 10 клас. В същия етап от обучението си (10 клас) някои от учениците вече ще имат работещи start-ups, а до края на обучението си и устойчиви бизнеси.
Екипът на СофтУни Светлина се състои от експертен екип по ИТ и дигитални умения, педагогически екип, психолого-консултативен екип, академичен екип, социален екип, ментори и родителски екип.
Специалностите в СофтУни Светлина са три: Приложен програмист, Графичен дизайн и мултимедия и Дигитален бизнес, маркетинг и предприемачество.

Новини

11.02.2019

Известни са номинираните в отделните категории от конкурса „Наградите на БАИТ“ за 2018 г.

Церемонията по награждаване на победителите ще се проведе под патронажа на Президента на Република България Румен Радев   До крайния срок за регистрация в конкурса „Наградите на...

15.01.2019

120 кандидатури бяха подадени в конкурса „Наградите на БАИТ” за 2018 г.

120 регистрации от 97 личности, компании и институции бяха направени в конкурса  „Наградите на БАИТ“ за 2018 г. до крайния срок за регистрация 24.00 ч. на 14 януари....

08.01.2019

По-малко от седмица остава до крайния срок за регистрация за конкурса „Наградите на БАИТ” за 2018 г.

До този момент са направени 32 регистрации в 9 категории на конкурса „Наградите на БАИТ“ за 2018 г. Най-оспорвана е надпреварата в категория Журналистически принос, където вече...

 

Златен спонсор

А1 България

Сребърен спонсор

Datecs B-Trust by Borica Unicredit Bulbank СуперХостинг.БГ Polycomp

Бронзов спонсор

Ciela Norma Индустриален и логистичен парк - Бургас Солитрон България Sofia Airport Center

Партньори

БЪЛГАРСКА ТЕЛЕГРАФНА АГЕНЦИЯ БНР Българска национална телевизия TechNews ICT Media Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия Национално сдружение на общините в Република България Eleven ПРЕДПРИЕМАЧ b2b Media Sofia Tech Park Национален център за безопасен интернет Innovation Starter JA Bulgaria LaunchHub Smartnews Newbusiness.bg Pixelmedia.bg Bulgarian Startup Association