Начало » Участници» Публична администрация
Комисия за регулиране на съобщенията | https://www.crc.bg/ |
---|---|
Име на проектаРегистър на приемно-предавателните станции на наземни мрежи, дейностите по чл. 151, ал. 1, т. 16 от ЗУТ и точките за безжичен достъп с малък обхват |
Изпълнител на проекта„Сиенсис” АД |
Регистърът съдържа систематизирана информация за приемно-предавателните станции и точките за безжичен достъп с малък обхват, като част от данните ще са публично достъпни за всички заинтересовани страни. Публичната част на Регистъра предоставя възможности за ускорено електронно подаване на уведомления/заявления от страна на операторите на електронни съобщителни мрежи, както и достъп до информация, включително географски и графични данни при режим на достъп определен от КРС и в съответствие с нормативната уредба. Регистърът е интегриран с други информационни системи на държавната администрация, чрез които се реализира автоматизирано подаване на заявления, извличане на необходимите данни за попълването им и др. Реализирана е и интеграция на Регистъра с приложимите хоризонтални системи на електронното управление е-Автентикация (за достъп до входната точка на приложението за е-автентикация) и е-Плащане (за интеграция с Единната входна точка за електронни разплащания в държавната и местната администрация), поддържани от Министерство на електронното управление. |
|
Проектът не е участвал в предишните издания на конкурса |
|
Инициативи и актове на администрацията, способстващи ефективното развитие на ИКТ браншаДейността на Комисията за регулиране на съобщенията е насочена към осигуряване предоставянето на съвременни и качествени електронни съобщителни услуги на гражданите и бизнеса чрез създаване на условия за развитие на пазара на електронните съобщителни мрежи и услуги, част от вътрешния пазар на Европейския съюз, създаване на съгласувани условия за инвестиции в следващо поколение електронни съобщителни мрежи, ефективна и устойчива конкуренция при предоставянето на електронни съобщителни мрежи и услуги, включително по отношение на инфраструктурата, сигурност на мрежите и услугите и равностоен достъп до услугите. Дейности за преодоляване на недостига на кадри за ИКТ браншаАвтоматизации чрез въвеждане на нови методи (DevOps) и технологии, базирани на контейнери за разработване и опериране на приложения, като се използват методи и технологии за разработка, които заместват сложните процедури в досегашните етапи, променят целия цикъл като го правят лесен, бърз и автоматизиран (използва се терминът CI/CD - continues integration, continues delivery) Целеви групи, върху които ще рефлектира резултата от проектаПредприятията, предоставящи мобилни услуги (накратко наричани „предприятията“), държавни и административни органи, граждани. Съответствие с текущото законодателство, ЗЕУ, оперативна съвместимост, публични регистри за достъп до данниПроектът е реализиран в съответствие с изискванията на нормативни документи от следните области:
Технологии, използвани за реализация на проектаПриложенията са разработени на .NET Core и React с продукт с отворен код PostgreSQL. Добро управление на проекта и гаранции за устойчивост (своевременно изменение на нормативната уредба за отразяване на усъвършенстваните процеси с използване на ИКТ, синхронизиране на дейностите по проекта и спазване на сроковете, осигуряване на бюджет за поддръжка и актуализация, др.)Проектът отразява последните изменения в Закона за електронните съобщения и Закона за устройство на територията, свързани с въвеждането на облекчен режим за разполагане на станциите за мобилните предприятия. За целите на Регистъра е приета Наредба за съдържанието, условията и реда за водене, поддържане и ползване на регистъра на приемно-предавателните станции на наземни мрежи, дейностите по чл. 151, ал. 1, т. 16 от Закона за устройство на територията и на уведомленията за разположени точки за безжичен достъп с малък обхват. Съотнасянето на проекта към общоевропейските акценти: Digital Market, Open Data, Intelligent Cities, Intelligent HomeВ обхвата на Регистъра е разработен уеб интерфейс за публикуване на статистически данни за подадените заявления за предоставяне на административни услуги от Регистъра и за регистрираните наземни приемно-предавателни станции и точки за безжичен достъп с малък обхват в машинно-четим формат в Портала за отворени данни (https://data.egov.bg/). Иновации, реализирани в проектаИзползвна е OpenShift Container Platform за клъстер оркестратор на контейнери, обслужван от 9 виртуални машини, базирани на RedHat CoreOS. Пълноценно е използвана ИТ средата от технически и системни програмни средства и инфраструктура в КРС и тази в Държавния хибриден частен облак (ДХЧО). Общата инфраструктура е изградена чрез VPN тунел Layer 3. За обслужване на TCP LoadBalance услуга има интеграция с оборудването в ДХЧО от клас F5 BIG-IP Container Ingress Services. Изградена е L3 комуникация между централния офис на КРС и център за данни на ДХЧО, през единната електронна съобщителна мрежа, поддържана от МЕУ. Платформата е интегрирана с ElasticSearch. Прилага се защита от DoS/DDoS атаки. Проекти/инициативи, които демонстрират способността на българската публична администрация да отговаря на изискванията на ЕС и едновременно с това иновативно да прилага ИКТРегистърът съответства на изискванията на Директива (ЕС) 2018/1972 на Европейския парламент и на Съвета и Регламента за изпълнение (ЕС) 2020/1070 на Комисията. Осигурена е възможност за ускорено електронно подаване на уведомления/заявления за вписване на данни за приемно-предавателните станции и точките за безжичен достъп с малък обхват, което намалява административната тежест. Това води до насърчаване на предприятията да модернизират съществуващите мобилни мрежи с цел навлизане на нови технологии на българския пазар. В резултат на това се създават предпоставки за нарастване на икономическия растеж, развитие на регионите и постигане на устойчиви икономически и социални ползи. Проекти/инициативи, които облекчават ежедневието на българския гражданин и бизнеса (спестено време, прозрачност, баланс между обществен интерес и облекчаване чрез премахване на излишни регулации, др.)Регистърът предоставя 5 нови електронни услуги свързани с автоматизирано подаване на уведомления/заявления за вписване на данни за приемно-предавателни станции и точките за безжичен достъп с малък обхват. Това намалява административната тежест, състоящо се в облекчаване режима за разполагане на тези съоръжения. Създават се предпоставки за насърчаване на предприятията да инвестират в развитието на мобилните мрежи и да въвеждат технологии от нови поколения в полза на потребителите. Чрез осигурените в регистъра публични справки се предоставя възможност гражданите и бизнеса да имат достъп до поддържаните в Регистъра данни, като се спазват и прилагат утвърдените в КРС изисквания за тази цел. |
|
Комисия за финансов надзор | https://www.fsc.bg/ |
Име на проектаFSC Mobile - мобилна апликация на Комисия за финансов надзор |
Изпълнител на проектаScale Focus |
FSC Mobile е собствено мобилно приложение за най-популярните операционни системи Android и iOS и е напълно безплатна апликация, която дава допълнително удобство в достъпа до информация, която КФН публикува на вниманието на потребителите и участниците в небанковия финансов сектор – застрахователен, осигурителен и инвестиционен. FSC Mobile е с нововъведения, идентифицирани при предварителните разработки на проекта, за да може КФН максимално да покрие очакванията на потребителите. Подаване на отчети, дати за плащане на такси към Комисията, проследяване пътя на жалбата и подаване на заявление за обсъждане на Финтех проект, са част от опциите на апликацията, където всеки заинтересован може да проследява и най-актуалните новини от дейността на КФН. Проверка статус на подадена жалба - Електронното подаване на жалба до КФН също става възможно, като гражданите ще могат да проследяват етапите на разглеждане на подаденото от тях запитване, чрез уникално генериран код, който Комисията предоставя; Надзорен календар - чрез приложението ще може да се достъпва и календар на събитията по трите сектора – инвестиционен, застрахователен и осигурителен, с най-важните и ключови срокове за всеки от тях; Проверка на подназдорно лице по ЕИК - на базата на актуални списъци, потребителите ще имат възможността да направят проверка чрез ЕИК, наименование на интересуващото ги дружество и дали същото има издаден лиценз от КФН; Иновационен център: потребителите могат да заявят за обсъждане техния проект. |
|
Проектът не е участвал в предишните издания на конкурса |
|
Иновации, реализирани в проектаПриложението отразява една от стратегическите цели на регулатора, а именно интегриране на новите технологии и на дигитализацията в небанковия финансов сектор. Структурирано е така, че максимално да улесни гражданите, подназорните лица и потребителите на небанкови финансови услуги и продукти. В тяхна помощ е създаден календар на събитията.Разширени са възможностите за търсене на лицензирани поднадзорни лица. Проекти/инициативи, които демонстрират способността на българската публична администрация да отговаря на изискванията на ЕС и едновременно с това иновативно да прилага ИКТКФН следва стратегическите цели на ЕС за развитие на дигиталните технологии, като взима предвид динамиката на българския пазар на финансови услуги и нагласата на потребителите. За тяхното изпълнение, КФН активно управлява процесите по предоставяне на електронен достъп до финансовите услуги за потребителите, намаляване на оперативните разходи на бизнеса, увеличаване на конкурентоспособността на небанковия финансов сектор, чрез улесняване на достъпа до пазара и балансиране между сигурност и защита на данните, при спазване на регулаторните изисквания.Проекти/инициативи, които облекчават ежедневието на българския гражданин и бизнеса (спестено време, прозрачност, баланс между обществен интерес и облекчаване чрез премахване на излишни регулации, др.)Улеснени технологични процеси:потребителите могат да заявят за обсъждане техния Финтех проект;при електронно подаване на жалба, гражданите ще могат да проследяват етапите на разглеждане на подадения от тях документ,чрез въвеждане номера на уникално генериран код,предоставен на жалбоподателя; достъпване календар на събитията в трите сектора – инвестиционен, застрахователен и осигурителен,с най-важните срокове за всеки от тях; проверка на лице,попадащо в обхвата на надзорните правомощия на КФН,по ЕИК-на базата на актуални списъци,гражданите ще имат възможността да направят проверка чрез ЕИК,наименование на интересуващото ги дружество и дали са лицензирани за извършване на дейността. |
|
Министерство на електронното управление | https://egov.government.bg |
Име на проектаРазработване и прилагане на Национална референтна архитектура за оперативна съвместимост |
Изпълнител на проекта„ТЕХНОЛОГИКА“ ЕАД |
Националната референтна архитектура за оперативна съвместимост е разработена в съответствие с Европейската референтна архитектура EIRA, Европейската рамка за оперативна съвместимост, както и Българската рамка за оперативна съвместимост. Проектът за нейната разработка и план за прилагане е от национално значение, тъй като изграждането и развитието на оперативно съвместими информационни системи в администрациите следва да бъде в съответствие с референтната архитектура за оперативна съвместимост (РАОС). РАОС осигурява възможност на лицата по чл.1, ал. 1 и ал. 2 от ЗЕУ да предоставят оперативно съвместими публични услуги на местно, национално и европейско ниво за гражданите и бизнеса. С нейна помощ публичните организации ще си взаимодействат по-ефективно посредством обмен на данни между техните информационни системи, като за целта се въвеждат стандарти при тяхното разработване, проектиране и изграждане и внедряване. Основните принципи на оперативната съвместимост са: отвореност, възможност за повторно използване, субсидарност и пропорционалност, прозрачност, технологична неутралност и преносимост на данните, централна роля на ползвателите, приобщаване и достъпност, сигурност и неприкосновеност на личния живот, многоезичие, административно опростяване, оценка на ефективността и ефикасността, съхраняване на информацията. В рамките на проекта е разработен портал за оперативна съвместимост https://ros.egov.bg, като основен източник на информация за администрациите и ИТ сектора. |
|
Проектът не е участвал в предишните издания на конкурса |
|
Инициативи и актове на администрацията, способстващи ефективното развитие на ИКТ браншаРАОС дава общ понятиен апарат като съвкупност от архитектурни градивни блокове (АВВ), така че да се постигне общо разбиране какво е необходимо, за да се осигури оперативна съвместимост. Дейности за преодоляване на недостига на кадри за ИКТ браншаЕдин от водещите принципи в Националната рамка за оперативна съвместимост, е : Пригодност за повторно използване на ИТ решения, софтуерни компоненти и данни. Дейност по предоставяне на информация и създаване на реален потенциал за ИКТ бранша за разширяване на пазара на стоки и услуги за износМакар да отразява националните специфики при адаптирането на Европейската рамка за оперативна съвместимост, РАОС дава възможност за по-бързо и ефикасно изграждане на съвместими с европейските изисквания решения, които демонстрирта възможностите на българския ИКТ бранш и го правят атрактивен за страните, тръгнали към интеграция и присъединяване към ЕС. Наличие на работна група/отдел в структурата на институциите от ПА и регламент за постоянна връзка с представители на браншовите организации за съвместна работа по проекти от общинско/национално значениеВ структурата на Министерството на електронното управление има отдел „Оперативна съвместимост, част от дирекция „Системи и компоненти на електронното управление“. Целеви групи, върху които ще рефлектира резултата от проектаРезултатите от проекта рефлектират върху широк кръг заинтересовани страни, са: Централни и териториални органи на изпълнителната власт – министерства, изпълнителни агенции, общински и областни администрации; Администрации, които са на пряко подчинение на парламента; Доставчици на обществени услуги; Лица, изпълняващи публични функции; Фирми от ИКТ бранша, които изпълняват проекти в областта на развитието на електронното управление; Граждани и организации, които взаимодействат с публичната администрация; Администрации от държави-членки на ЕС; Министерство на електронното управление; Съвет по киберсигурността; Съвет по интеграцията; Институции, органи и структури на ЕС. Съответствие с текущото законодателство, ЗЕУ, оперативна съвместимост, публични регистри за достъп до данниВодеща цел на проекта е да се приложат на национално добрите практики в областта на оперативната съвместимост, които са разработени и одобрени от органите на Европейската комисия. Технологии, използвани за реализация на проектаНационалната референтна архитектура за оперативна съвместимост (РАОС) е разработена въз основа на Европейската референтна архитектура EIRA. Добро управление на проекта и гаранции за устойчивост (своевременно изменение на нормативната уредба за отразяване на усъвършенстваните процеси с използване на ИКТ, синхронизиране на дейностите по проекта и спазване на сроковете, осигуряване на бюджет за поддръжка и актуализация, др.)В рамките на проекта е изготвен „ПЛАН ЗА ПРИЛАГАНЕ НА РАОС“, който съдържа правила и отговорности за поддържане и прилагане на Българската референтна архитектура за оперативна съвместимост (РАОС) на централно ниво и локално от отделните административни органи. Идентифицирани са и са приоритизирани необходимите мерки/дейности, свързани с прилагането на РАОС, както по отношение на отделните администрации, така и по отношение на съвместно използваните ИТ ресурси. Изготвени са анализ на нормативната уредба и проекти на нормативни актове за регламентиране на прилагането на РАОС. Комплексна оценка за възвращаемост на инвестицията на публични средстваПроект „Разработване и прилагане на Референтна архитектура за оперативна съвместимост“ е финансиран по програма „Добро управление“. Съотнасянето на проекта към общоевропейските акценти: Digital Market, Open Data, Intelligent Cities, Intelligent HomeИзпълнението на настоящия проект пряко допринася за реализирането на целите на Европейската комисия за Единен цифров пазар. Стратегията за Единния цифров пазар гарантира свободното движение на стоки, хора, услуги и капитали. Иновации, реализирани в проектаОбщото използване на EIRA при разработването, оценката и комуникацията на решения в областта на електронно управление ще доведе до мрежови ефекти, като подобри координацията между публичните администрации на ниво ЕС и в рамките на държавите членки. Проекти/инициативи, които демонстрират способността на българската публична администрация да отговаря на изискванията на ЕС и едновременно с това иновативно да прилага ИКТЗa да се повиши капацитета на администрациите в областта на взаимодействието и оперативната съвместимост чрез ИКТ и да се подпомогнат фирмите-разработчици, в рамките на проекта е разработен специализиран портал за оперативна съвместимост https://ros.egov.bg. Проекти/инициативи, които облекчават ежедневието на българския гражданин и бизнеса (спестено време, прозрачност, баланс между обществен интерес и облекчаване чрез премахване на излишни регулации, др.)Чрез Референтната архитектура и Националната рамка за оперативна съвместимост се постигат следните цели: |
|
Министерство на електронното управление | https://egov.government.bg |
Име на проектаИзграждане на инфраструктура и предоставяне на ИТ услуги за целите на електронното управление на Република България |
Изпълнител на проектаДЗЗД „ПАРАФЛОУ - ИФЕЛОУС“ |
Целта на проекта e изграждане на централизирана инфраструктура за директорийни услуги и инфраструктура за внедряване на услуги, свързани с използване на публични криптографски механизми, цифрови сертификати и управление на времето, чрез които да се предоставят следните ИТ услуги: Услугата по синхронизиране на време в съответствие с чл. 6 от ЗЕУ и чл. 46 от НОИИСРЕАУ ; Услугата по удостоверяване на време; Услуга по издаване на цифрови сертификати за WEB базирани услуги, предоставяни от администрацията; Услуга по подписване на документи; Услуга по криптиране на съдържание; Услуга по идентификация/оторизация на достъп до ИТ ресурси, включително, бази данни и мрежови ресурси (мрежови стандарт 802.1x); Централизирана инфраструктура за директорийни услуги За функционалната реализация на проекта се извършва и доставка на хардуерно оборудване съобразно спецификацията от техническото задание. Разработените услуги са класифицирани в три основни групи: Услуги по управление на времето; Публично Криптографски Услуги; Директорийни услуги Настоящият проект има за цел да изгради базовата инфраструктура за предоставяне на достъпни нови ИТ услуги (централизирани директорийни услуги, публични криптографски услуги, услуги по управление на цифрови сертификати и услуги по управление на времето). С предоставянето на тези услуги се удовлетворяват изисквания по отношение на сигурност и достоверност на информацията в средата на електронното управление на Р. България. |
|
Проектът не е участвал в предишните издания на конкурса |
|
Инициативи и актове на администрацията, способстващи ефективното развитие на ИКТ браншаИзготвени и утвърдени са технически документи, чиято цел е да бъдат стандартизирани изисквания, интерфейси, интеграции, както да бъдат дефинирани архитектури, стратегии и визии по отношение на:- Стратегия и Архитектурна Визия за дългосрочно развитие на директорийни услуги; - Техническа Архитектура за изграждане на главна Активна Директория „Гора“; - Стратегия и Архитектурна Визия за изграждане и дългосрочно развитие на ПКУ; - Дизайн на Техническа Архитектура за изграждане на Публична Криптографска Инфраструктура (ПКИ); - Схема за резервиране на основните оперативни компоненти от Техническа инфраструктура на Публичната Криптографска Инфраструктура (ПКИ) и Услуги. Целеви групи, върху които ще рефлектира резултата от проектаПроектът е насочен към следните целеви групи:• Министерство на електронното управление, в ролята му на отговорна институция за предоставянето на описаните услуги; • Лица по чл. 1 от ЗЕУ, използващи инфраструктурата с оглед предоставяни услуги; • Лица с публични функции и организации, предоставящи обществени услуги– в качеството на доставчици на електронни услуги, чиито системи се интегрират; • Физически и юридически лица, в качеството на заявители/получатели на електронни услуги. Съответствие с текущото законодателство, ЗЕУ, оперативна съвместимост, публични регистри за достъп до данниВнедряването и предоставянето на изградените услуги е в съответствие със ЗЕУ и Наредбата за общите изисквания към информационните системи, регистрите и електронните административни услуги.Технологии, използвани за реализация на проектаСпециализирани хардуерни устройства с висока степен на защита и сигурност на съхраняваната информация. Високопроизводителни времеви сървъри с изключително висока честотна лента и специално създадени да осигуряват точно хардуерно базирано време на протокола за мрежово време (NTP). |
|
Министерство на електронното управление | https://egov.government.bg |
Име на проектаРазширяване на обхвата на средата за Междурегистров обмен на справочна и удостоверителна информация, гарантиране работоспособността на същата, създаване и актуализиране на справки, адаптери, присъедин |
Изпълнител на проекта„ТЕХНОЛОГИКА“ ЕАД |
Средата за междурегистров обмен RegiX свързва регистри на различни първични администратори на данни (ПАД) и позволява извличане на информация от тях в автоматичен режим 24/7 при наличие на правно основание за това. |
|
Проектът не е участвал в предишните издания на конкурса |
|
Инициативи и актове на администрацията, способстващи ефективното развитие на ИКТ браншаИзготвени и утвърдени са технически документи, чиято цел е да улеснят разработването на адаптери към RegiX по единен стандарт и съответно отваряне на системата за присъединяване на нови първични администратори на данни и техните регистри. Повече информация може да се намери на следния адрес: https://info-regix.egov.bg/public/guides/Guides.md Дейности за преодоляване на недостига на кадри за ИКТ браншаСистемата автоматизира тромавия процес по заявяване на справка и съответното извличане и връщане на информация по нея от регистър на първичен администратор на данни. По този начин спестява време, а автоматичният характер на работата ѝ (машина-към-машина) позволява да се оптимизира и човешкият ресурс в бранша. Наличие на работна група/отдел в структурата на институциите от ПА и регламент за постоянна връзка с представители на браншовите организации за съвместна работа по проекти от общинско/национално значениеСистемата RegiX се управлява и развива от комисия, назначена със заповед на министъра на електронното управление, която извършва поддръжка на системата и отговаря на постъпващи въпроси. Целеви групи, върху които ще рефлектира резултата от проектаПроектът е насочен към следните целеви групи: Съответствие с текущото законодателство, ЗЕУ, оперативна съвместимост, публични регистри за достъп до данниИзползването и поддържането на средата за междурегистров обмен е в съответствие със ЗЕУ и Наредбата за общите изисквания към информационните системи, регистрите и електронните административни услуги. |
|
Министерство на образованието и науката | https://edu.mon.bg/ |
Име на проекта„Доставка и внедряване на единна електронна платформа за образователни услуги и съдържание (ЕЕПОУС) и модули към нея“ |
Изпълнител на проектаКонсорциум „Дигитална раница“ ДЗЗД с изпълнители Телелинк Бизнес Сървисис“ ЕАД и „КЕЙСИЕМ“ ЕООД |
В рамките на проект “Образование за утрешния ден“ беше разработена и пусната в експлоатация единна електронна платформа за образователни услуги и съдържание (ЕЕПОУС) „Дигитална раница“. Единната електронна платформа за образователни услуги и съдържание - “Дигитална раница” дава възможност за създаване и редактиране на собствени интерактивни образователни уроци и презентации като същевременно оценява както ученици под формата на дигитален дневник, така и преподаватели. Целта на проекта е да подпомогне дигитализацията в българското образование, като осигури на всички учители и ученици лесни за използване електронни инструменти и валидирано съдържание, в съответствие с изискванията на учебните планове. Платформата гарантира цялостен образователен цикъл от създаване на съдържание, оценяване, дистрибуция и последващо използване на ресурси. Платформата съдържа обособени модули с капацитет за обслужване на 1 000 000 ученици и 100 000 учители. |
|
Проектът не е участвал в предишните издания на конкурса |
|
Инициативи и актове на администрацията, способстващи ефективното развитие на ИКТ бранша„Дигитална раница“ е проект, чиято основа недвусмислено спомага за ефективното развитие на ИКТ бранша. Един от основните елементи на платформата е създаването на единен образователен номер за всеки потребител, който осигурява безпроблемен и защитен достъп. В допълнение порталът е синхронизиран с над 150 приложения и функционира като дигитална връзка между всички целеви групи в сферата на средното образование в България.Дейности за преодоляване на недостига на кадри за ИКТ браншаОсновна цел на проекта „Дигитална раница“ е предоставянето на леснодостъпен дигитален, унифициран модел за създаване на образователно съдържание. Недостигът на кадри в ИКТ бранша се преодолява чрез възможността за придобиването на адекватни дигитални умения, която платформата дава на всички свои потребители. Порталът служи като фундамент за всеобхватна дигитализация на българското образование. Това минимализира липсата на специалисти в информационно-комуникационната сфера.Дейност по предоставяне на информация и създаване на реален потенциал за ИКТ бранша за разширяване на пазара на стоки и услуги за износПлатформата дава поле за изява на създателите на съдържание в сферата на образованието да станат част от виртуалната среда на „Дигиталната раница“. Мащабът на платформата функционира като основа за разширен пазар на образователни услуги и увеличава възможността за увеличаване на пазарния дял на разработчиците на образователно съдържание.Наличие на работна група/отдел в структурата на институциите от ПА и регламент за постоянна връзка с представители на браншовите организации за съвместна работа по проекти от общинско/национално значениеСъздаден е механизъм за постоянна работа с издатели на образователно съдържание от една страна и Министерство на образованието и науката от друга, с цел синхронизиране, подобряване и усъвършенстване на функционалностите и наличното образователно съдържание в платформата “Дигитална раница” .Целеви групи, върху които ще рефлектира резултата от проектаПлатформата е с национален обхват. Целевите групи директно повлияни от наличието на платформата са:Деца и ученици; Директори и педагогически специалисти Експерти; Родители; Съответствие с текущото законодателство, ЗЕУ, оперативна съвместимост, публични регистри за достъп до данниВ изпълнението на проекта е следвана законовата рамка за публични процедури. Съставянето и управлението на проекта съответства на текущото законодателство на Република България. Средствата са осигурени по проект „Образование за утрешния ден“ на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ 2014-2020 г., съфинансирана от Европейския съюз чрез европейските структурни и инвестиционни фондове. Изпълнителят на проекта - консорциум „Дигитална раница“ ДЗЗД, е избран чрез конкурс по Закона за обществените поръчки и е изцяло съвместим с актуалната законовата рамка за достъп на данни.Технологии, използвани за реализация на проектаИнфраструктурата е съставена от два взаимно резервирани центрове за данни на МОН в който е имплементиран VMWare Cloud Foundation както и SDN базиран на VMWare NSX. Платформата е базирана на микроуслуги който работят в Kubernetes (VMWare Tazu). Софтуерните контейнери се съхраняват локално използвайки Harbor, който и ги сканира за уязвимости. Внедрени са Azure DevOPS за CI/CD и Azure Kubernetes Service за тестване. Сигурността на данните в средата е подсигурена използвайки софтуер с отворен код Velerо, който се грижи за архивирането на данните.Добро управление на проекта и гаранции за устойчивост (своевременно изменение на нормативната уредба за отразяване на усъвършенстваните процеси с използване на ИКТ, синхронизиране на дейностите по проекта и спазване на сроковете, осигуряване на бюджет за поддръжка и актуализация, др.)Управлението и поддръжката на проекта се осигуряват по няколко направления като основното са договорните отношения с разработчика, които гарантират финансова устойчивост и дават възможност за адекватна бюджетна актуализация. Прилагат се практики, съгласно международно признатата и утвърдена методология Waterfall, заложена като стандарт от световната организация PMI (Project Management Institute). Това осигурява максимално добро управление и контрол над изпълнението на проекта. Заложените резултати и срокове са постигнати успешно. Разработената стратегия за управление осигурява бърза адаптация към платформата и предоставя възможност за ефективно внедряване в образователния процес.Комплексна оценка за възвращаемост на инвестицията на публични средстваДобавената стойност в образователната система не може да бъде измерена на този етап.Съотнасянето на проекта към общоевропейските акценти: Digital Market, Open Data, Intelligent Cities, Intelligent HomeЗа мнозина, дигиталният свят може да е стресиращ, защото изостават от него. Това вече се усеща в класните стаи. Учениците изживяват технологичния бум като всекидневно преживяване и имат необходимост от дигитално образование все повече. Същевременно, повечето учители, ползват традиционните методи на преподаване, приспособяват се бавно към дигиталните инструменти и се чувстват все по-несигурни. С въвеждането на Интегрирана дигитална образователна платформа изгражда мост между двете страни. Имплементирането на национално ниво носи предимства за всички. Това е система, която може да доведе до истинска промяна на модела.Иновации, реализирани в проектаПлатформата използва редица иновативни подходи от технологична гледна точка. Един от най - комплексните е автоматичното управление на потребителските профили на всеки един ученик и учител в България. Благодарение на него потребителите, които използват дигиталната раница автоматично се присъединяват към конкретните класове и училища давайки им релевантен достъп до информация и възможност за колаборация.Проекти/инициативи, които демонстрират способността на българската публична администрация да отговаря на изискванията на ЕС и едновременно с това иновативно да прилага ИКТСъздаването на Единна електронна платформа за образователни услуги и съдържание от Министерство на образованието и науката е първо по рода си в Източна Европа. България е пионер в комбинирането на модерни технологии, съобразени с изискванията и нуждите на един от най-сложните и комплексни отрасли в обществото - образованието. Разработването на платформата служи за референтен модел за унифицирано дигитално образование, изцяло синхронизирано с локалните и европейски изисквания, благодарение на успешното му внедряване и адекватен подход.Проекти/инициативи, които облекчават ежедневието на българския гражданин и бизнеса (спестено време, прозрачност, баланс между обществен интерес и облекчаване чрез премахване на излишни регулации, др.)„Дигитална раница“ е революционен и единствен по рода си проект, не само на територията на България, а и в региона. Основната идейна линия е предоставянето на единна платформа, която съдържа дигитално съдържание изработено в унисон с изискванията на българската образователна система. Потребителите имат персонализиран достъп до ресурси изцяло съобразени с техния личен профил, заетост, интереси и нужди. Тази персонификация комбинирана с иновативните функционалности на портала, прозрачността в процеса на оценяване и създаване на съдържание не само облекчава целевите групи, но и дава възможност за висококачествен, сигурен и бърз достъп до актуализиран образователен процес. |
|
Министерство на околната среда и водите | https://www.moew.government.bg/ |
Име на проектаИнформационна система за управление на риска от наводнения (ИСУРН) |
Изпълнител на проектаЕСРИ България ООД |
През 2022 г. МОСВ внедри Информационна система за управление на риска от наводнения (ИСУРН), която предоставя интегрирана междуведомствена платформа за ефективно и прозрачно управление на всички процеси и данни, свързани с риска от наводнения в България. Системата е от национално стратегическо значение, като осигурява онлайн обмен на данни и сътрудничество между всички заинтересовани страни, имащи отношение към плановете за управление риска от наводнения (ПУРН), сред които МОСВ, Басейнови дирекции, МВР, общински и областни администрации, инфраструктурни дружества, граждани, бизнеса и други. |
|
Проектът не е участвал в предишните издания на конкурса |
|
Инициативи и актове на администрацията, способстващи ефективното развитие на ИКТ браншаС реализирането на проекта МОСВ предоставя като част от ИСУРН редица публични регистри, вкл. свободен автоматизиран достъп до документи и информация в машинночетим отворен формат, съгласно Директива 2013/37/ЕС за повторна употреба на информацията в обществения сектор. ИСУРН е реализирана така, че да улесни търсенето и достъпа до данни, които са на разположение за повторна употреба. Приложните програмни интерфейси са достъпни за интеграция на нови модули и други вътрешни или външни системи. Всичко това подпомага ИКТ бранша в тази сфера и неговото развитие. Наличие на работна група/отдел в структурата на институциите от ПА и регламент за постоянна връзка с представители на браншовите организации за съвместна работа по проекти от общинско/национално значениеРеализираният проект предоставя платформа за съвместна работа и сътрудничество на дирекция „Управление на водите“ в МОСВ с всички организации в България, имащи отношение към риска от наводнения на територията на страната, сред които областни и общински администрации, инфраструктурни дружества, неправителствени организации и др. Целеви групи, върху които ще рефлектира резултата от проектаИСУРН подпомага сътрудничеството и работата по отношение управлението на риска от наводнения на следните целеви групи: Съответствие с текущото законодателство, ЗЕУ, оперативна съвместимост, публични регистри за достъп до данниИСУРН е разработена в съответствие със: Технологии, използвани за реализация на проектаИСУРН е разработена на база съвременна архитектура, ориентирана към услугите, стъпваща на PostgreSQL и на най-новите възможности на ArcGIS платформата за управление на данни и достъп до информация, извършване на мощни анализи и постигане на оперативна съвместимост. Използвани са водещи в света ArcGIS софтуерни технологии, вкл. ArcGIS Enterprise Server, ArcGIS Data Interoperability, ArcGIS Spatial Analyst, ArcGIS 3D Analyst и др. Взаимодействията между отделните модули в Системата се реализират под формата на уеб услуги (Web Services), които са достъпни за ползване от други системи и външни приложения. Добро управление на проекта и гаранции за устойчивост (своевременно изменение на нормативната уредба за отразяване на усъвършенстваните процеси с използване на ИКТ, синхронизиране на дейностите по проекта и спазване на сроковете, осигуряване на бюджет за поддръжка и актуализация, др.)Проектът е реализиран, следвайки световно утвърдени методологии за управление, които допринасят за неговото добро изпълнение, вкл. реализиране на всички дейности и очаквани резултати с необходимото качество, при спазване на сроковете и в рамките на бюджета. Проектът е изпълнен при оптимален и навременен: Съотнасянето на проекта към общоевропейските акценти: Digital Market, Open Data, Intelligent Cities, Intelligent HomeИСУРН осигурява достъп до данните в машинночетим отворен формат съгласно Директива INSPIRE. Иновации, реализирани в проектаИСУРН е разработена на база водещите в света най-нови ArcGIS технологии, което позволява да бъдат внедрени в системата множество технологични иновации. Използваните софтуерни решения осигуряват възможност за умно картографиране (smart mapping), иновативно пространствено моделиране и анализи. Благодарение на използването на специализирано ГИС решение ArcGIS Data Interoperability се постига високо ниво на оперативна съвместимост. Реализирана е интеграция също така с редица информационни системи, сред които Геоинформационна система за управление на водите и докладване, Информационна система за защитените зони от Екологичната мрежа Натура 2000 (ИС ЗЗ ЕМ Натура 2000) и други. Проекти/инициативи, които демонстрират способността на българската публична администрация да отговаря на изискванията на ЕС и едновременно с това иновативно да прилага ИКТС реализирането на проекта МОСВ внедрява стратегическа за страната иновативна Информационна система за управление на риска от наводнения, с което отговаря на изискванията на Директива 2007/60/ЕС, позната още като Европейска Директива за наводненията. Проекти/инициативи, които облекчават ежедневието на българския гражданин и бизнеса (спестено време, прозрачност, баланс между обществен интерес и облекчаване чрез премахване на излишни регулации, др.)ИСУРН е изградена с цел, освен експертите на Басейнови дирекции и МОСВ, също така граждани, бизнес и заинтересовани страни да достъпват информация, да въвеждат и актуализират данни за минали събития, да подават и преглеждат становища и др. |
|
Министерство на правосъдието | https://www.justice.government.bg/ |
Име на проектаРеализиране на Централизирана автоматизирана информационна система „Съдебен статус“ |
Изпълнител на проектаТехноЛогика ЕАД |
До реализирането на проекта в България издаването на Свидетелства за съдимост се реализираше чрез децентрализирани системи, обслужващи 113 бюра за съдимост. |
|
Проектът не е участвал в предишните издания на конкурса |
|
Инициативи и актове на администрацията, способстващи ефективното развитие на ИКТ бранша• Създава предпоставки за реализация на нови ИКТ проекти, които в частта проверка на съдебен статус да бъдат автоматизирани Дейности за преодоляване на недостига на кадри за ИКТ браншаПреминаването от децентрализирани към централизирани системи дава възможност за освобождаване на висококвалифициран ресурс по поддръжката им. Наличие на работна група/отдел в структурата на институциите от ПА и регламент за постоянна връзка с представители на браншовите организации за съвместна работа по проекти от общинско/национално значениеНаличие на работна група в Дирекция ЕПР за постоянна връзка с представители на браншовите организации за съвместна работа по проекти от общинско/национално значение. В задълженията влиза и: Целеви групи, върху които ще рефлектира резултата от проектаЦелевите групи, към които е насочен проектът, обхващат: Съответствие с текущото законодателство, ЗЕУ, оперативна съвместимост, публични регистри за достъп до данниПри реализация на проекта са спазени всички изискванията на ЗЕУ и НОИИСРЕАУ за ползване на регистри и спазване на изискванията за оперативна съвместимост в това число хоризонталните системи на е-управление: Технологии, използвани за реализация на проекта• .NET v.6.0 - .Net, AspNet Core, CoreWCF Добро управление на проекта и гаранции за устойчивост (своевременно изменение на нормативната уредба за отразяване на усъвършенстваните процеси с използване на ИКТ, синхронизиране на дейностите по проекта и спазване на сроковете, осигуряване на бюджет за поддръжка и актуализация, др.)Влязла в сила от 15.09.2022 г. променена Наредба №8 за функциите и организацията на дейността на бюрата за съдимост, където са заложени изисквания за ползване на оперативно съвместими данни и ползване на съответните номенклатури. Тези изменения на Нормативната уредба са гаранция за устойчиво използване на новата система в следващите години, което се доказва и с реалното използване на ЦАИС „Съдебен Статус“ от хиляди ползватели. Поддържката на системата е осигурена бюджетно и по договор за следващите 3 години. Комплексна оценка за възвращаемост на инвестицията на публични средстваПроектът е реализиран с публични средства чрез процедура по ЗОП. Възвращаемостта на ресурса е гарантирана в срок от няколко години на база на следните аргументи: Съотнасянето на проекта към общоевропейските акценти: Digital Market, Open Data, Intelligent Cities, Intelligent HomeПредоставяне на ЕАУ за администрация и граждани, с което изцяло поддържа принципите на устойчиво развитие залегнали в Intelligent Cities, Intelligent Home. Съгласно изискванията на ЗЕУ и НОИИСРЕАУ новата ИС е реализирана при изпълнение на изискванията за отворени данни и онлайн интерфейс за свободен публичен автоматизиран достъп до документите, информацията и данните в системата. Интерфейсът осигурява достъп до данните в машинно четим, отворен формат, съгласно всички изисквания на Директива 2013/37/ЕС за повторна употреба на информацията в обществения сектор и на Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ), което е изцяло в рамките на изискванията на общоевропейския акцент Open Data. Иновации, реализирани в проектаРазработената система е свързана с ECRIS (Европейската система на регистрите за съдимост). Така информацията за осъдени български граждани на територията на страни от ЕС ще се записва своевременно в системата "Съдебен статус" и ще бъде достъпна за всички бюра съдимост. В хода на интеграцията беше реализиран иновативен алгоритъм за идентифициране по непълни записи на лични данни в ECRIS на български граждани, осъдени в страни от ЕС. Проекти/инициативи, които демонстрират способността на българската публична администрация да отговаря на изискванията на ЕС и едновременно с това иновативно да прилага ИКТВиж информацията в т.11 Проекти/инициативи, които облекчават ежедневието на българския гражданин и бизнеса (спестено време, прозрачност, баланс между обществен интерес и облекчаване чрез премахване на излишни регулации, др.)Новата система дава възможност за ползване на е-услугата 24/7. Ползвателите могат да заявят по всяко време на денонощието от мястото, на което се намират, чрез компютъра си свидетелствата си за съдимост, като ползват средствата на е-автентификацията. Те могат да заплатят online за услугата и да получат своето свидетелство както на е-поща, чрез системата за е-връчване, така и през портала на МП. Валидността на документа е достъпна от всяка точка посредством QR код, наличен на всяко издадено свидетелство за съдимост. Реализира се изискването на Комплексното Админ. Обслужване да не се изисква от гражданите документ, за които информацията е налична в регистрите на държавната администрация. |
|
Община Банско | htts://www.bansko.bg |
Име на проектаСистема за оценка на удовлетвореността от административното обслужване |
Изпълнител на проектаОбщинска администрация - Банско |
Системата предоставя точна и ясна оценка за нивото на обслужване. След като потребителя на административни услуги попълни формуляр и го входира в ЦАО, в рамките на деня получава лично вайбър съобщение на посочения от него телефон с текст: „Здравейте, Вие бяхте обслужени в Центъра за административно обслужване на Община Банско. Моля оценете качеството на обслужването като отворите следния линк.Като отвори линка (се визуализира): Каква е Вашата оценка на обслужването ?” Показват се три емотикона. Радостен, неутрален и сърдит емотикон. Програмата има възможност да прави статистика, като може да обобщава данните по следните критерии: |
|
Проектът не е участвал в предишните издания на конкурса |
|
Инициативи и актове на администрацията, способстващи ефективното развитие на ИКТ браншаОценаяването на качетсвото на обслужване е неизменна част от съвместната работа на администрацията с организации от публичния и частния сектор. Целеви групи, върху които ще рефлектира резултата от проектаПрактиката е насочена към обслужване на потребители на административни услуги в Общинска администрация – Банско, включващо граждани, юридически лица и неправителствени организации. Иновации, реализирани в проектаВодени от желанието за получаване на обективна оценка за качеството на административното обслужване, намаляване слабостите в организацията на административното обслужване, предприемане на действия за отстраняване на прояви на лошо администриране, подобряване на работата на администрацията и изграждане на ефективна комуникационна връзка между потребителите и администрацията. Проекти/инициативи, които облекчават ежедневието на българския гражданин и бизнеса (спестено време, прозрачност, баланс между обществен интерес и облекчаване чрез премахване на излишни регулации, др.)Основната цел е подобряване на качеството на административното обслужване в Общинска администрация – Банско. За нас е от изключителна важност постоянно да се доусъвършенстваме и да предоставяме на нашите ползватели на административни услуги нови и по-добри услуги, съчетани с професионално отношение и обслужване. |
|
Столична община | https://www.sofia.bg/ |
Име на проектаАдминистративно обслужване на глухи и сляпо-глухи лица на територията на Столична община |
Изпълнител на проектаСтолична община |
През 2022 г. с редица свои действия, Столична община работи по осигуряването на административно обслужване на глухи и сляпо глухи. В резултат на това, считано от 03.01.2023 г., СО въведе административно обслужване на глухи и сляпо-глухи лица. Това се случва посредством таблети, чрез които се осъществява тристранна видеоконферентна връзка между глухото или сляпо-глухото лице, служителя (деловодител) на гише и жестов преводач. За целта във всеки ЦАО има обозначено гише, което да бъде разпознаваемо от глухото или сляпо-глухото лице, и което е оборудвано с техническо средство за осъществяване на тристранна онлайн връзка при административното обслужване. В централната администрация на Столична община е осигурен и специален бутон в системата „Чакащ клиент“ за заявка за обслужване на определеното за целта гише. |
|
Проектът не е участвал в предишните издания на конкурса |
|
Инициативи и актове на администрацията, способстващи ефективното развитие на ИКТ бранша- Закон за българския жестов език (ЗБЖЕ); Дейности за преодоляване на недостига на кадри за ИКТ браншаНеприложимо Дейност по предоставяне на информация и създаване на реален потенциал за ИКТ бранша за разширяване на пазара на стоки и услуги за износНеприложимо Наличие на работна група/отдел в структурата на институциите от ПА и регламент за постоянна връзка с представители на браншовите организации за съвместна работа по проекти от общинско/национално значениеВ изпълнение на решение на СОС, със Заповед на кмета на СО беше сформиран Консултативен съвет по въпросите, свързани с административно обслужване на глухи и сляпо-глухи граждани на територията на СО, в т. ч. при провеждане на мероприятия с участие на лица с увреден слух и на сляпо-глухи лица, в състав - общински съветници в СОС, секретаря на СО и длъжностни лица от СО и районните администрации, имащи пряко отношение към дейностите, възложени на кмета на общината, както и четирима представители, излъчени от неправителствените организации в сферата на представляване, отстояване и защита интересите на слухоувредените граждани, избрани на конкурсен принцип. Целеви групи, върху които ще рефлектира резултата от проектаГлухи и сляпо-глухи лица на територията на Столична община. Съответствие с текущото законодателство, ЗЕУ, оперативна съвместимост, публични регистри за достъп до данниСъгласно чл. 24 от ЗБЖЕ държавните институции и органите на местното самоуправление са длъжни да осигуряват превод на български жестов език при заявяване и/или получаване на административно обслужване от органите на изпълнителната власт и на местното самоуправление, както и при провеждането на мероприятия, организирани от тях, с участие на лица с увреден слух и на сляпо-глухи лица, когато лицата предварително са поискали такъв. Технологии, използвани за реализация на проектаВ изпълнение на Плана за действие за административно обслужване на глухи и сляпо-глухи лица в Столична община, одобрен с Решение на Столичен общински съвет, в ЦАО са оборудвани с конфигурации целево за осъществяване на сигурна тристранна връзка с преводачи на български жестов език в комуникационна среда на Столична община. Добро управление на проекта и гаранции за устойчивост (своевременно изменение на нормативната уредба за отразяване на усъвършенстваните процеси с използване на ИКТ, синхронизиране на дейностите по проекта и спазване на сроковете, осигуряване на бюджет за поддръжка и актуализация, др.)СО е в готовност да сподели своя опит и добра практика в прилагането на административно обслужване на БЖЕ на глухи и сляпо-глухи лица. Проектът би могъл да бъде мултиплициран на 100% от всяка една администрация. Комплексна оценка за възвращаемост на инвестицията на публични средстваНеприложимо Съотнасянето на проекта към общоевропейските акценти: Digital Market, Open Data, Intelligent Cities, Intelligent HomeНеприложимо Иновации, реализирани в проектаС влизането в сила на ЗБЖЕ, СО е първата община в България, която поставя основите на въвеждането и прилагането му на практика, чрез специално обозначено гише, оборудвано с технически средства за осъществяване на тристранна онлайн връзка. Проекти/инициативи, които демонстрират способността на българската публична администрация да отговаря на изискванията на ЕС и едновременно с това иновативно да прилага ИКТНеприложимо Проекти/инициативи, които облекчават ежедневието на българския гражданин и бизнеса (спестено време, прозрачност, баланс между обществен интерес и облекчаване чрез премахване на излишни регулации, др.)Проектът подпомага процеса на приобщаване на глухите лица към обществото. |
78 регистрации от личности, компании и институции бяха направени до крайния срок за участие в „Наградите на БАИТ“ за 2022 г. Най-много са подадените проекти в категорията...
Вече е факт и първата кандидатура в категорията Публична администрация Близо 30 са подадените кандидатури в отделните категории на конкурса до момента. Засилена конкуренция се...
Победителите ще бъдат обявени на официална церемония на 23 февруари 2023 г. 10 са подадените кандидатури в 5 от категориите на конкурса три седмици преди крайния срок за участие. Надпреварата...