Начало » Участници» Публична администрация
Институт по публична администрация | https://www.ipa.government.bg/ |
---|---|
Име на проектачИПА: Революция в цифровата комуникация, задвижвана от ИПА |
Изпълнител на проектаИнститут по публична администрация |
Институтът по публична администрация е водеща обучителна институция в държавната администрация, която обръща специално внимание на процесите на иновации и дигитализация за усъвършенстване на публичната администрация. Естествено продължение на усилията на ИПА за непрекъснато развитие и интегриране на нови технологии, е прилагането на технологии на ИИ при създаването на чатбот. Разработването и внедряването на чИПА премина следните етапи: |
|
Проектът не е участвал в предишните издания на конкурса |
|
Целеви групи, върху които ще рефлектира резултата от проектаОсновните целеви групи, които ще се възползват от проекта, включват държавни служители, обучаващи се в ИПА, служителите на самия Институт, както и потребителите на неговите услуги. Допълнително, проектът облагодетелства широката общественост, като подобрява ефективността и прозрачността на публичната администрация. Внедрените подобрения също така подкрепят българските публични институции в дигиталната трансформация, отговаряйки на нуждите за по-бърза и качествена комуникация и достъп до информация. Технологии, използвани за реализация на проектаПроектът използва технологии, базирани на изкуствен интелект, за разработване на чатбота чИПА, включително обработка на естествен език (NLP) за разбиране и отговаряне на запитвания, т.нар. големи езикови модели. Конкретно GPT 4o mini. Добро управление на проекта и гаранции за устойчивост (своевременно изменение на нормативната уредба за отразяване на усъвършенстваните процеси с използване на ИКТ, синхронизиране на дейностите по проекта и спазване на сроковете, осигуряване на бюджет за поддръжка и актуализация, др.)Проектът е осъществен чрез стратегическо управление, включващо анализ на нуждите, тестване и обратна връзка от потребителите. Устойчивостта се гарантира чрез планираното поддръжане и актуализация на чатбота, както и чрез мониторинг и подобрения на технологичните решения. Процесът ангажира всички заинтересовани страни за ефективно изпълнение и дългосрочно приложение и спазва добрите практики за управление и защита на данните. Добавена стойност и гаранция за устойчивостта е възможността да служи като пример за развитие на подобни проекти в други държавни институции, да бъде опит, от който да учат. Съотнасянето на проекта към общоевропейските акценти: Digital Market, Open Data, Intelligent Cities, Intelligent HomeПроектът е пряко свързан с основните стратегии и политики на ЕС в областта на публичния сектор, като подпомага цифровата трансформация и интегрирането на технологии на ИИ в публичния сектор, насърчава отворените данни, прозрачността и иновациите, чрез достъпност на проучвания, анализи и информация. Този подход е пример за адаптивна и непрекъснато развиваща се администрация, която използва иновации за повишаване на ефективността. Иновации, реализирани в проектачИПА представлява иновация чрез внедряването на изкуствен интелект за надграждането и подобряването на ефективността на комуникационните процеси и процесите по разпространение на добри практики. Проектът включва AI-базиран чатбот в българската държавна администрация, който интегрира обучение, обслужване и административна помощ. Проектът има и за цел да бъде предизвикателство към държавната администрация и да я насърчава да иновира; да демонстрира възможностите на ИИ технологиите и да бъде своеобразно обучение за администрацията как това може да се случва. Проекти/инициативи, които демонстрират способността на българската публична администрация да отговаря на изискванията на ЕС и едновременно с това иновативно да прилага ИКТИнтеграцията на чИПА в ИПА е пример за прилагане на ИКТ в съответствие с европейските изисквания. Проектът демонстрира иновации, които не само подобряват услугите, но и подготвят администрацията за бъдещи предизвикателства в дигиталната ера. Тази инициатива затвърждава ангажимента на българската администрация към модернизация и отвореност към новите технологии. |
|
Министерство на здравеопазването | https://www.mh.government.bg |
Име на проектаМобилното приложение еЗдраве е част от фаза 2 на договор № РД-11-333/22.07.2020 г. с предмет „Разработване и въвеждане/внедряване на Националната здравна информационна система (НЗИС) и извършване на г |
Изпълнител на проекта„Информационно обслужване“ АД |
еЗдраве е безплатно мобилно приложение за Android и iOS, което дава достъп на всички граждани до личното им здравно досие и досиетата на децата им, с всички електронни здравни документи, вписани в Националната здравноинформационна система - прегледи, направления, рецепти, ваксини, резултати от лабораторни изследвания, предстоящи и минали събития от профилактичния календар, и др. Данните в приложението са представени на разбираем за пациентите език и дават на потребителите цялата необходима информация за здравния им статус. Приложението разполага с достъп до всички налични модули в НЗИС. В НЗИС са регистрирани и въведени 438 658 000+ Електронни здравни документидокументи, 118 208 000+ Регистрирани е-прегледи, 67 050 000+ Издадени е-рецепти 66 670 000+ Издадени е-направления, 59 080 000+ Регистрирани резултати от изследвания. Над 230 000 сваляния на приложението от App Store и Google Play. |
|
Проектът не е участвал в предишните издания на конкурса |
|
Инициативи и актове на администрацията, способстващи ефективното развитие на ИКТ браншаМинистерството на здравеопазването отговаря за разработването и прилагането на държавната здравна политика и политиката в областта на електронното управление и провеждането на цифрова трансформация в сектор здравеопазване.За тази цел Министерството е разработило Национална Стратегия за електронно здравеопазване и дигитализация на здравната система 2030 г. и План за реализация. Стратегията е приета с акт на Министерски съвет. В тази връзка е изградена и непрекъснато се развива и надгражда и поддържа Националната здравноинформационна система (в това число еЗдраве), чрез която се осигурява централизирано управление и съхранение на електронните здравни записи за всички граждани. Дейности за преодоляване на недостига на кадри за ИКТ браншаМинистерство на здравеопазването способства за интеграцията и надграждането на софтуерните приложения на изпълнителите на медицинска помощ и аптеки, свързани с новите модели на отчитане, които са наложени от НЗИС и за осигуряване на оперативна съвместимост при обмен на медицински данни, със съответната защита на данните и достъп до тях, съобразен с правомощията на съответния медицински специалист. С реализацията на проекта за мобилно приложение и НЗИС министерство на здравеопазването подпомага дейността на над 70 разработчици на специализиран медицински софтуер. Дейност по предоставяне на информация и създаване на реален потенциал за ИКТ бранша за разширяване на пазара на стоки и услуги за износМинистерство на здравеопазването надгражда и развива Националната здравноинформационна система и приложението еЗдраве, включвайки все повече документи и дейности от здравеопазването в единна електронна среда, като налага стандартизирани правила за работа с данните, но оставя отворен пазара за софтуерни разработчици, които да се интегрират с медицинските данни. По този начин се отваря изцяло нов пазар, на който има десетки хиляди медицински специалисти, лаборатории, лечебни заведения и други, които имат нужда от софтуерни решения за боравене с данните в електронна среда. Наличие на работна група/отдел в структурата на институциите от ПА и регламент за постоянна връзка с представители на браншовите организации за съвместна работа по проекти от общинско/национално значениеВ обхвата на НЗИС и мобилното приложение еЗдраве влизат над 390 лечебни заведения, повече от 20 000 лекарски практики, 6 500 зъболекарски практики, 1000 медико-диагностични лаборатории, 4 100 аптеки и др. Министерството на здравеопазването работи ефективно с Български лекарски съюз, Български зъболекарски съюз, Български фармацевтичен съюз, Националното сдружение на общопрактикуващите лекари, ветеринари, Българска асоциация на професионалистите по здравни грижи и др. съсловни организации. Организира работни групи и експертни съвети към Министерство на здравеопазването за разширяване на обхвата на медицинските данни. Целеви групи, върху които ще рефлектира резултата от проекта- Всички граждани, без значение от здравноосигурителния им статус; Съответствие с текущото законодателство, ЗЕУ, оперативна съвместимост, публични регистри за достъп до данниСъздадена е специална Наредба № Н-6 от 21 декември 2022 г. за функционирането на НЗИС,. Приета е Национална стратегия за електронно здравеопазване 2030, План за действие за периода 2023-2026 г. за изпълнение на националната здравна стратегия 2030, Национална стратегия за електронно здравеопазване и дигитализация на здравната система 2030 г. Направени са съответните нормативни промени в Закона за Здравето, промени в Условия и ред за сключване на договори за отпускане и заплащане на лекарствени продукти по чл. 262, ал. 6, т. 1 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, на медицински изделия и на диетични храни за специални медицински цели, заплащани напълно или частично от НЗОК. Технологии, използвани за реализация на проектаAndroid Добро управление на проекта и гаранции за устойчивост (своевременно изменение на нормативната уредба за отразяване на усъвършенстваните процеси с използване на ИКТ, синхронизиране на дейностите по проекта и спазване на сроковете, осигуряване на бюджет за поддръжка и актуализация, др.)Националната здравноинформационна система (НЗИС) и приложението еЗдраве се изпълняват по договор с Националния системен интегратор. НЗИС се изгражда на фази, което осигурява нейното непрекъснато развитие и надграждане, включително и при промени в нормативната база. Едновременно с това е осигурена и услугата Infrastructure as a service, което осигурява всички изисквания за информационна и комуникационна свързаност, както и непрекъсваем режим на работа. Комплексна оценка за възвращаемост на инвестицията на публични средстваИзграждането на безплатен и публично достъпен електронен достъп до пациентски досиета намалява значително хартиеният документооборот в здравеопазването и намалява времето и усилията на гражданите за достигане до чувствителни данни, които са едновременно високо защитени и достъпни от всяко едно място по всяко време за всеки български гражданин, като същевременно повишава качеството и навременното предоставяне на медицински услуги в страната. Подпомага здравната профилактика, което на практика значително намалява разходите за последващо лечение. Съотнасянето на проекта към общоевропейските акценти: Digital Market, Open Data, Intelligent Cities, Intelligent HomeПроектът „еЗдраве“ е в синхрон с целите на Digital Market и Open Data, като насърчава иновации и подобрява здравните услуги чрез дигитализация и данни. Иновации, реализирани в проектаМобилното приложение еЗдраве е първото безплатно здравно приложение в България, което дава пълен достъп до вписаните в НЗИС прегледи, направления, рецепти, ваксини, резултати от лабораторни изследвания, обща здравна информация и др. Електронните здравни записи защитени с най-високото ниво на сигурност. Всеки електронен здравен запис се въвежда в НЗИС единствено чрез използването на квалифициран електронен подпис, а достоверността на документите се гарантира и с интегрираната услуга за удостоверяване на време и съдържание Time Stamp. Приложението изпраща нотификации в реално време при създаване на електронен документ, както и за предстоящите профилактични прегледи. Проекти/инициативи, които демонстрират способността на българската публична администрация да отговаря на изискванията на ЕС и едновременно с това иновативно да прилага ИКТМинистерство на здравеопазването изгради пространство за здравни данни, което ще бъде в основата осигуряването на контактна точка за свързаност между НЗИС и European Health Data Space (EHDS). Електронизирани са всички ключови регистри в сектор „Здравеопазване“.. За улеснение на лекарите е създадено мобилно приложение eRX, което медицинските лица могат да изписват електронни бели рецепти по всяко едно време и от всяка една точка, без да е необходим достъп до компютър с медицински софтуер. То е пряко свързано с еЗдраве и рецептите от еRx се визуализират в здравното досие на пациента Проекти/инициативи, които облекчават ежедневието на българския гражданин и бизнеса (спестено време, прозрачност, баланс между обществен интерес и облекчаване чрез премахване на излишни регулации, др.)Вече са пуснати в експлоатация медицински бележки за учениците и децата в детски градини, които отиват по автоматизиран път в конкретното учебно заведение. В момента се дигитализират и други важни документи като Медицинско свидетелство за встъпване в брак, Удостоверение за здравословното състояние на водач/кандидат за придобиване на правоспособност за управление на МПС и др.. Технологично системата е готова за дигитализирането на тези документи и се очаква в близките месеци да влезне в експлоатация след завършване на необходимите законодателни промени в нормативната уредба. Всички тези документи ще са част от приложението еЗдраве, модул електронни удостоверения. |
|
Министерство на правосъдието | https://zapori.mjs.bg/ |
Име на проектаИнформационна система за единна входна точка за запори и платформа за електронни публични търгове |
Изпълнител на проектаМинистерство на правосъдието |
Преди покупко-продажба всеки заинтересован, в рамките на минути, по електронен път, ще може да се информира има ли наложен запор от правоимащи органи върху движими вещи, подлежащи на регистрация (пътнотранспортни средства, земеделска и горска техника, пътностроителна техника, плавателни и въздухоплавателни средства). Всеки ще може да получава информацияза запорирано имущество на лице. Справки могат да се правят както по номер на изпълнително дело или идентификатор на вещта (регистрационен номер), така и по личните данни на собственика на запорираното имущество. | |
Проектът не е участвал в предишните издания на конкурса |
|
Инициативи и актове на администрацията, способстващи ефективното развитие на ИКТ браншаСъгласно чл. 450б от ГПК, Министерството на правосъдието изгражда и поддържа информационна система за единна входна точка за запорите на движими вещи, подлежащи на регистрация по силата на закон.Дейности за преодоляване на недостига на кадри за ИКТ браншаРъководството на Министерство на правосъдието, в т.ч. министъра на правосъдието, зам.-министри на правосъдието, главен секретар и експерти от специализирана администрация в министерството участваха активно в целия процес по внедряване на практиката – от промяната на Гражданския процесуален кодекс до пускането в експлоатация на информационната система.Дейност по предоставяне на информация и създаване на реален потенциал за ИКТ бранша за разширяване на пазара на стоки и услуги за износВ информационната система се вписват обстоятелства относно наложени запори върху движимо имущество, което подлежи на задължителна регистрация – пътни превозни средства, земеделска и горска техника, пътно-строителна техника, плавателни и въздухоплавателни средства и др. В информационната система има и онлайн платформата за електронни публични търгове, която осигурява на държавните и частните съдебни изпълнители, на техните ръководства, на физически и юридически лица, на съдебни органи и техните служители, на всички правоимащи органи и лица достъпност, прозрачност и възможност за осъвременяване на нормативно уредени процесуални права и процедури.Наличие на работна група/отдел в структурата на институциите от ПА и регламент за постоянна връзка с представители на браншовите организации за съвместна работа по проекти от общинско/национално значениеИнформационната система е реализирана самостоятелно от Министерство на правосъдието, но интеграцията с множеството информационни системи от различни институции, с които обменя информация, щеше да постави министерството пред невъзможност от изпълнение на проекта, тъй като са заложени идикатори, върху които министерството не може да влияе.Целеви групи, върху които ще рефлектира резултата от проектаЦелевите групи, към които е насочена обхващат:- Граждани/Бизнес; - Министерство на вътрешните работи; - Министерство на земеделието; - Министерство на транспорта и съобщенията; Съответствие с текущото законодателство, ЗЕУ, оперативна съвместимост, публични регистри за достъп до данниИнформационната система е реализирана по проект: „Разработване и внедряване на електронна информационна система Национален регистър на запорите”, финансиран от Оперативна програма „Добро управление”, чрез ЕСФ. Министерство на електроннто управление извърши проверка на информационната система, на място в Министерство на правосъдието, като не бяха констатирани несъотвествия от тях.Технологии, използвани за реализация на проектаРаботна среда:MS Windows Server 2019 Datacenter База данни: MS SQL Server 2017 Технологии: сървър: .net core v3.1.* - платформа за разработка на приложения Entity framework core v3.1.* - ORM библиотека с отворен код за .NET приложения Hangfire v1.7 - библиотека с отворен код за обработвате и управлявате фонови задачи клиент: Vue.js v2.6.* - JavaScript framework; Vue CLI - стандартен инструментариум за разработка на Vue.js Bootstrap v4.5.* - UI библиотека за responsive design; Vuetify v2.7.* - Библиотека с отворен код за Vue компоненти Axios v0.21 – библиотека с отворен код за HTTP заявки от клиента към сървъра; Vee validate v3.3.* – валидация на UI форми за VueJS. Добро управление на проекта и гаранции за устойчивост (своевременно изменение на нормативната уредба за отразяване на усъвършенстваните процеси с използване на ИКТ, синхронизиране на дейностите по проекта и спазване на сроковете, осигуряване на бюджет за поддръжка и актуализация, др.)Преди внедряване на практиката, бизнеса и гражданите преди закупуване движимо имущество, трябваше да посетят няколко институции, за проверка на имуществото дали е наложен запор. Другия проблем, който беше установен е при провеждане на публична продан от съдебните изпълнители (частни или държавни). През години са показани нелоялни практики при провеждане на търговете. Също така, през годините Министерство на правосъдието срещаше трудности при упражняването на постоянен контрол на съдебните изпълнители.Комплексна оценка за възвращаемост на инвестицията на публични средстваЕдна от постигнатите цели беше да бъде изцяло дигитализиран процеса в изпълнение на задълженията на частните и държавните съдебни изпълнители.Съотнасянето на проекта към общоевропейските акценти: Digital Market, Open Data, Intelligent Cities, Intelligent HomeИнформацията за системата е Портала за отворени данни (Достъп до публични данни в Република България в отворен и машинночетим формат).Иновации, реализирани в проектаИнформационната система е реализира специално за нуждите на Министерството на правосъдието, като бизнес процесът на системата може да бъде заимстван за реализирането на сходна информационна система. По същество обхватът на проекта се фокусира върху предоставянето на електронни услуги и прозрачност на съдебните изпълнители при реализиране на електронни търгове. Иновацията, която може да се припознае за държавна институция, е че услугите, които предоставя информационната система са изцяло електронно и не могат да бъдат изисквани на хартиен носител.Проекти/инициативи, които облекчават ежедневието на българския гражданин и бизнеса (спестено време, прозрачност, баланс между обществен интерес и облекчаване чрез премахване на излишни регулации, др.)Реализирано и внедряването на информационната система допринесе за прозрачността при провеждане на търговете от частните и държавните съдебни изпълнители. Относно запорите, гражданите/бизнеса преди реализирането на системата трябваше да преминат през няколко институции, за да предоставят документ, че нямат вписан запор. |
|
Община Банско | http://www.bansko.bg |
Име на проектаЧатбот Банско - дигиталният помощник |
Изпълнител на проектаОбщина Банско |
Чатботът на община Банско е иновативно решение, което осигурява бърза и удобна връзка между жителите, гостите на града и общинската администрация. Създаден с цел да подобри комуникацията и достъпа до информация, той предлага 24/7 обслужване, отговаряйки на най-често задаваните въпроси и предоставяйки полезни услуги. |
|
Проектът не е участвал в предишните издания на конкурса |
|
Инициативи и актове на администрацията, способстващи ефективното развитие на ИКТ браншаОбщина Банско активно работи за създаването на благоприятна среда за развитие на ИКТ сектор. Основен приоритет е дигитализацията на административните услуги и процеси, което улеснява бизнеса и гражданите. Общината подкрепя обучителни програми за изграждане на цифрови умения, както и сътрудничества с ИКТ компании за внедряване на иновативни технологии. Дейности за преодоляване на недостига на кадри за ИКТ браншаВнедряването на чатбота на община Банско е в партньорство с ИТ специалисти, които допринасят с експертиза за внедряването и поддръжката на платформата. Освен това са организирани обучения за служителите на общината, с цел те да придобият необходимите умения за работа със системата. Тези инициативи не само повишават компетенциите на екипа, но и стимулират развитието на ИКТ потенциала в региона, осигурявайки дългосрочна устойчивост и модернизация на административните процеси. Дейност по предоставяне на информация и създаване на реален потенциал за ИКТ бранша за разширяване на пазара на стоки и услуги за износБлагоприятната среда за развитие на ИКТ сектора и внедряването на нови технологии допринасят за развитието на съвременна дигитална инфраструктура, способстваща свързаност и технологичен напредък. Наличие на работна група/отдел в структурата на институциите от ПА и регламент за постоянна връзка с представители на браншовите организации за съвместна работа по проекти от общинско/национално значениеВ община Банско е създадена работна група, която поддържа постоянна връзка с представители на браншовите организации в ИКТ сектора. Групата работи активно за идентифициране и реализиране на съвместни проекти, като осигурява ефективна комуникация и координация. Целеви групи, върху които ще рефлектира резултата от проектаРезултатите от проекта ще рефлектират върху три основни целеви групи: Съответствие с текущото законодателство, ЗЕУ, оперативна съвместимост, публични регистри за достъп до данниПроектът отговаря на Закона за електронното управление. Технологии, използвани за реализация на проектаПроектът за AI чатбот на община Банско е реализиран с платформата Gleap.io, която предлага усъвършенствана инфраструктура за разработка на чатботове. Gleap.io предоставя поддръжка за интеграция на технологии за обработка на естествен език (NLP) и REST API, което улесни изграждането на автоматизирана комуникация с гражданите. Платформата включва функционалности за детайлно проследяване на потребителски действия, автоматично събиране на обратна връзка и бързо внедряване на актуализации. Благодарение на тези технологични възможности, реализирахме скалируемо, надеждно и интуитивно решение, адаптирано към нуждите на общината. Добро управление на проекта и гаранции за устойчивост (своевременно изменение на нормативната уредба за отразяване на усъвършенстваните процеси с използване на ИКТ, синхронизиране на дейностите по проекта и спазване на сроковете, осигуряване на бюджет за поддръжка и актуализация, др.)Проектът се управлява в съответствие с добрите практики, осигуряващи неговата ефективност и устойчивост. Осигурен е бюджет за поддръжка и актуализация на системата, за да се гарантира нейната функционалност, устойчивост и адаптиране към бъдещи нужди. Комплексна оценка за възвращаемост на инвестицията на публични средстваИнвестицията в портала носи значителна възвръщаемост за обществото, като оптимизира комуникацията между гражданите и администрацията. Чатботът улеснява достъпа до информация, стимулира туристическата активност и популяризира региона като иновативна, модерна, целогодишна туристическа дестинация. В дългосрочен план, това подпомага икономическото развитие, укрепва доверието към местната администрация и създава основа за допълнителни инвестиции в дигитализация. Съотнасянето на проекта към общоевропейските акценти: Digital Market, Open Data, Intelligent Cities, Intelligent HomeПроектът е в пълно съответствие с общоевропейските акценти, като допринася за развитието на Digital Market чрез улесняване на достъпа до тях. Интеграцията на Open Data осигурява прозрачност и ефективно използване на информацията в полза на гражданите и бизнеса. Проектът подпомага изграждането на Intelligent Cities, съчетавайки модерни технологии и иновативни решения за управление на информация. Иновации, реализирани в проектаВ проекта за AI чатбот на община Банско са внедрени иновативни автоматизации чрез платформата Make.com. Тази платформа беше използвана за създаване на интеграции и автоматизирани работни потоци, които извличат и обработват данни от различни източници, включително публични бази данни и вътрешни системи. Автоматизациите включват динамично обновяване на данни и тяхната обработка, което улесни обучението на бота и осигури висока прецизност в отговорите. Чрез Make.com се постигна оптимизация на процесите, намаляване на ръчната намеса и подобряване на производителността на цялостната система за управление на чатбота. Проекти/инициативи, които демонстрират способността на българската публична администрация да отговаря на изискванията на ЕС и едновременно с това иновативно да прилага ИКТВнедряването на чатбот в община Банско демонстрира способността на българската публична администрация да отговаря на изискванията на ЕС чрез дигитализация и интеграция на иновативни ИКТ решения, което подобрява достъпа на гражданите и бизнеса до информация и услуги. Проектът е пример за синхронизиране с европейските приоритети, показвайки успешното прилагане на технологиите в полза на обществото. Проекти/инициативи, които облекчават ежедневието на българския гражданин и бизнеса (спестено време, прозрачност, баланс между обществен интерес и облекчаване чрез премахване на излишни регулации, др.)Проектът за внедряване на чатбот в община Банско е пример за инициатива, която значително облекчава гражданите и бизнеса. Чрез автоматизирано предоставяне на информация и услуги се спестява време и се улеснява комуникацията с администрацията. Платформата осигурява прозрачност в процесите и достъп до актуални данни, като същевременно премахва ненужни административни стъпки. Проектът постига баланс между обществените интереси и нуждата от ефективност, допринасяйки за по-добра свързаност и удобство за всички потребители. |
|
Община Стара Загора | https://starazagora.bg/ |
Име на проектаДиректна, бърза и лесна обратна връзка между гражданите и ръководството на Община Стара Загора |
Изпълнител на проектаОбщина Стара Загора |
Община Стара Загора въведе съвременна дигитална платформа за обратна връзка, която замества традиционните книги за похвали и оплаквания. Участието на администрацията в платформата „Kazva.bg“ създава нов вид пряка комуникация с гражданите и гостите на общината. Основната цел е подобряване на прозрачността, публичността и взаимодействието с хората, като се предоставя възможност за обективна оценка на различни общински услуги и инфраструктура. |
|
Проектът не е участвал в предишните издания на конкурса |
|
Инициативи и актове на администрацията, способстващи ефективното развитие на ИКТ браншаСъздадохме единна страница за електронни услуги Дейности за преодоляване на недостига на кадри за ИКТ браншаПлатформата kazva.bg създава условия за ангажиране на оптимален брой ИТ специалисти. Екип на общината се включи активно в осигуряване на базова информация. Чрез обучение се повишиха компетентностите на административните служители. На този етап това е процес, който преодолява необходимостта на повече ИКТ кадри. Дейност по предоставяне на информация и създаване на реален потенциал за ИКТ бранша за разширяване на пазара на стоки и услуги за износПодходът kazva.bg има потенциал за надграждане в рамките на този проект. Той може лесно да бъде адаптиран към потребностите и на други общини и/или администрации, предлагащи услуги. Проектът е пример за отлично взаимодействие между бизнеса и администрацията. Наличие на работна група/отдел в структурата на институциите от ПА и регламент за постоянна връзка с представители на браншовите организации за съвместна работа по проекти от общинско/национално значениеСъздадена е работна група с председател секретаря на Община Стара Загора и участници началник отдел Административно и информационно обслужване, началник отдел Опазване на обществен ред, началник отдел Протокол и връзки с обществеността, главен експерт Център за административно обслужване. Работната група се подпомага изцяло от ИКТ екип на платформата. Тя приема информация и генерира нови предложения, които се предоставят на вниманието на Кмета. Целеви групи, върху които ще рефлектира резултата от проектаПроектът е насочен към: Съответствие с текущото законодателство, ЗЕУ, оперативна съвместимост, публични регистри за достъп до данниПлатформата kazva.bg е създадена в съответствие с текущото законодателство. Методът на регистрация е по желание на отзовалите се при пълна анонимност и задължително спазване на GDPR регламент, нормативните изисквания на ЗЕУ. Технологии, използвани за реализация на проектаПроектът е реализиран с използването на: Добро управление на проекта и гаранции за устойчивост (своевременно изменение на нормативната уредба за отразяване на усъвършенстваните процеси с използване на ИКТ, синхронизиране на дейностите по проекта и спазване на сроковете, осигуряване на бюджет за поддръжка и актуализация, др.)Проектът е управляван от работна група. 2024 г. е пилотна, но работата ще продължи с осигурен бюджет, за да се гарантира ефективност, устойчивост, надграждаща оптимизация и мултиплициране на ефекта от работата и резултатите. Комплексна оценка за възвращаемост на инвестицията на публични средстваПроектът kazva.bg ще регистрира степен на възвръщаемост в зависимост от спецификата на контекста и използваните данни. Повишаването на активността на гражданите ще е задължаваща по отношение на публичността и колаборирането на граждани, техни организации, бизнес и администрация. Проектът ще окаже въздействие върху по - добро и прозрачно управление на публичните средства. Ще бъде корективна основа за вземане на решения от общинска администрация и Общински съвет. Съотнасянето на проекта към общоевропейските акценти: Digital Market, Open Data, Intelligent Cities, Intelligent HomeПроектът подпомага концепцията за „Интелигентни градове“, като насърчава активно гражданско участие. Чрез събирането на мнения се подобряват ключови аспекти като: Иновации, реализирани в проекта- Динамичен интерфейс: Платформата задава контекстуално значими въпроси според конкретната ситуация. Проекти/инициативи, които демонстрират способността на българската публична администрация да отговаря на изискванията на ЕС и едновременно с това иновативно да прилага ИКТПроектът подпомага концепцията за „Интелигентни градове“ като насърчава активно гражданско участие. Чрез събирането на мнения се подобряват ключови аспекти като: Проекти/инициативи, които облекчават ежедневието на българския гражданин и бизнеса (спестено време, прозрачност, баланс между обществен интерес и облекчаване чрез премахване на излишни регулации, др.)С този подход, проектът на Община Стара Загора доказва своята ориентация към гражданите и новаторския дух, отговаряйки на съвременните европейски стандарти. Полезността за ежедневието на гражданите е в: |
|
Община Троян | https://www.troyan.bg |
Име на проектаАвтоматизирана нотификация за обратна връзка с потребители на административни услуги |
Изпълнител на проектаОбщина Троян и „СЪРВИС ЦЕНТРИКС“ ООД |
Община Троян внедри автоматизирани уведомления с цел осигуряване на по-бърза и ефективна комуникация между администрацията и гражданите относно приключването на административни услуги и получаването на готовите документи. Основните ползи включват: |
|
Проектът не е участвал в предишните издания на конкурса |
|
Инициативи и актове на администрацията, способстващи ефективното развитие на ИКТ браншаЗа ефективното развитие на ИКТ, Община Троян се ръководи от националните и законодателни актове, включително Националната стратегия за развитие на ИКТ и Закона за електронното управление. През 2024 г. бе внедрена автоматизирана нотификация за обратна връзка с потребителите, финансирана чрез проект на МРРБ. Общината активно инвестира в мрежова и информационна сигурност, като внедри активна директория и хардуерен файъруол. През 2024 г. бе изградена автоматизирана система за архивиране и съхранение на данни, като се осигури сигурност и надеждност. Също така, подновяването на компютърната техника подобри ефективността, сигурността и обслужването на гражданите. Дейности за преодоляване на недостига на кадри за ИКТ браншаЗа успешната реализация на проекта бяха ангажирани специалисти от администрацията, както и бе създадено партньорство с външни такива. Специалистите на администрацията бяха обучени, при възникване на проблеми как да се отстраняват, което повиши тяхната квалификация и умения. Дейност по предоставяне на информация и създаване на реален потенциал за ИКТ бранша за разширяване на пазара на стоки и услуги за износПроектът за Автоматизирана обратна връзка с потребителите на услуги има потенциал за надграждане, като увеличаване на обема от услугите. Чрез проекта община Троян успя да модернизира административните процеси в администрацията. Той може лесно да бъде адаптиран към потребностите и на други общини и/или администрации, предлагащи услуги. Наличие на работна група/отдел в структурата на институциите от ПА и регламент за постоянна връзка с представители на браншовите организации за съвместна работа по проекти от общинско/национално значениеПод ръководството на Секретаря на община Троян и служители от отдел Услуги на гражданите" са идентифицирани 10-те най-често използвани услуги, които бяха предоставяни на екипа, разработил проекта. Целеви групи, върху които ще рефлектира резултата от проектаОбщина Троян предоставя административни услуги на различни целеви групи: граждани, граждански организации и социални групи, както и бизнес организации и фирми. За да отговори на нуждите на тези групи и да изпълни принципите за добро демократично управление, Община Троян е внедрила автоматизирана нотификация за обратна връзка с потребителите. Преди това процесът се извършваше ръчно, което водеше до забавяне и неудовлетвореност. С новата система заявителите на 10-те най-често използвани услуги получават навременно телефонно уведомление, а при неуспешно обаждане се генерира последващо автоматизирано повикване. Съответствие с текущото законодателство, ЗЕУ, оперативна съвместимост, публични регистри за достъп до данниРеализацията на проекта е съобразена изцяло с основни действащи европейски и национални документи, като: програма „Цифрово десетилетие“ на ЕК; Закон за електронно управление; Закон за защита на личните данни; Национална програма за реформи и Актуализирана Стратегия за развитие на електронното управление в Република България и др. Технологии, използвани за реализация на проектаРеализацията на проекта въведе иновативни технологии като Robotic Process Automation и изкуствен интелект за генериране на глас, което автоматизира обратната връзка към заявителите. Това осигурява навременно информиране, задържа и развива удовлетвореността на потребителите и укрепва Принципите за добро демократично управление, прилагани от Община Троян. Добро управление на проекта и гаранции за устойчивост (своевременно изменение на нормативната уредба за отразяване на усъвършенстваните процеси с използване на ИКТ, синхронизиране на дейностите по проекта и спазване на сроковете, осигуряване на бюджет за поддръжка и актуализация, др.)Кметът на община Троян определя ключов приоритет „По-умна община“ в мандатната програма за 2023–2027 г. В съответствие със Стратегията за развитие е заложено изграждането на система за обратна връзка с потребителите на услуги. Целта е заявителите да получават автоматизирани нотификации за статуса на заявленията си, изискваната документация и следващите стъпки без забавяне. Системата осигурява лесен достъп до допълнителна информация, подобрявайки комуникацията и увеличавайки доверието чрез постоянна и навременна обратна връзка. Комплексна оценка за възвращаемост на инвестицията на публични средстваВнедряването на автоматизирана нотификация за обратна връзка с потребители на услуги изисква обмислен подход, включващ политики, процедури и технологични инструменти. Проектът е интегриран със съществуващата административно-информационна система на общината и спазва стандартите за защита на данни. Служителите са обучени да използват новите технологии, а Община Троян извършва мониторинг и анализ на ефективността на системата. Интеграцията на автоматизираната нотификация гарантира удовлетвореност на потребителите, оптимизира ресурса на администрацията и повишава доверието и удовлетвореността на гражданите. Съотнасянето на проекта към общоевропейските акценти: Digital Market, Open Data, Intelligent Cities, Intelligent HomeАвтоматизираната нотификация за обратна връзка с потребителите на услуги е в съответствие с основни общоевропейски акценти за подобряване на качеството на услугите, прозрачността и удовлетвореността на гражданите. Тя е част от цифровата трансформация и електронното управление в ЕС, като подпомага инициативи като Digital Europe Programme и eGovernment Action Plan 2021-2027. Нотификациите осигуряват прозрачност, отчетност и механизъм за мониторинг на услугите. Те също така защитават личните данни (в съответствие с GDPR) и гарантират приобщаване на всички граждани, като подобряват ефективността и насърчават иновациите. Иновации, реализирани в проектаРеализацията на проекта използва иновативни технологии като Robotic Process Automation и Artificial Intelligence за генериране на глас, което значително подобрява процесите за предоставяне на административни услуги. Технологиите са интегрирани в съществуващата IT-среда и бизнес процеси на Община Троян. Внедряването на автоматизирани уведомления за приключени услуги е иновативно, тъй като използва роботизация и изкуствен интелект за персонализирани уведомления. Това подобрява комуникацията с гражданите и оптимизира процесите, осигурявайки по-бърз и персонализиран достъп до информация. Проекти/инициативи, които демонстрират способността на българската публична администрация да отговаря на изискванията на ЕС и едновременно с това иновативно да прилага ИКТПрез последните години Община Троян инвестира значителни средства в модернизацията на услугите и начините на тяхното заявяване, заплащане и получаване, с цел намаляване на административната тежест за гражданите. Сред приоритетите е осигуряване на електронен достъп до услуги по всяко време и от всяка точка на Земята. Община Троян предлага различни платформи за електронни услуги, включително собствени и поддържани от Министерство на електронното управление. След внедряването на автоматизирани нотификации за обратна връзка, качеството на обслужването и комуникацията с гражданите бе значително подобрено. Проекти/инициативи, които облекчават ежедневието на българския гражданин и бизнеса (спестено време, прозрачност, баланс между обществен интерес и облекчаване чрез премахване на излишни регулации, др.)Внедряването на автоматизирани уведомления за заявителите на административни услуги в Община Троян доведе до следните резултати: |
|
Столична община | https://www.sofia.bg/ |
Име на проекта„Решава София”- платформа за гражданско участие |
Изпълнител на проектаСтолична община |
Столична община внедри иновативната платформа „Решава София“ за активно участие на гражданите в разпределението на гражданските бюджети на столицата. Чрез платформата гражданите на София могат активно да участват в програма „Идеи за града“ – да гласуват за проекти по общоградски и районни граждански бюджети. Напълно дигитализираният процес демонстрира стремежа на Столична община да улесни взаимодействието с гражданите и да повиши прозрачността при разпределението на гражданските бюджети. Тази инициатива е част от ангажимента на Общината да насърчи прозрачност и инклузивност в процесите на вземане на решения. |
|
Проектът не е участвал в предишните издания на конкурса |
|
Инициативи и актове на администрацията, способстващи ефективното развитие на ИКТ браншаСтолична община активно инвестира в дигитализацията на публичните услуги и развитието на ИКТ инфраструктурата. Общината се фокусира върху оптимизирането на административните услуги, намаляването на бюрократичната тежест и улесняването на сътрудничеството с бизнеса в града. Ключови инициативи включват електронни услуги за гражданите и бизнеса, платформи за онлайн подаване на документи и административни заявки, както и програми за развитие на цифрови умения и ИКТ компетенции. Целта е да се подобри качеството на услугите и да се улесни комуникацията между гражданите, бизнеса и администрацията. Дейности за преодоляване на недостига на кадри за ИКТ браншаЗа осъществяване на проекта "Решава София" Столична община си сътрудничи с ИТ специалисти и експерти в областта. За внедряването на платформата беше осигурена техническа подкрепа и обучение на служителите на Столична община и районните администрации как да я използват и поддържат. Служителите на администрациите активно участваха в публикуването на граждански проекти и осигуряването на техническа помощ за гласуване с предоставените таблети на място. Осигурявайки обучение на служителите, способствахме за по-добрата им подготвеност за успешното изпълнение на бъдещите етапи от развитието на платформата. Дейност по предоставяне на информация и създаване на реален потенциал за ИКТ бранша за разширяване на пазара на стоки и услуги за износ„Решава София“ не е само местна инициатива, но е и покана към IT общността за сътрудничество със Столична община и пример за останалите градове в България да използват системи с отворен код. Платформата може лесно да бъде адаптирана към нуждите на други градове в страната. Така градовете могат да засилят доверието между гражданите, бизнеса и институциите, като същевременно улеснят достъпа до вземането на важни градски решения. Наличие на работна група/отдел в структурата на институциите от ПА и регламент за постоянна връзка с представители на браншовите организации за съвместна работа по проекти от общинско/национално значениеСтолична община има създаден Дигитален Борд, който е съставен от лидери от технологични компании и бизнес асоциации наред с представители на академичните среди. Целта на борда е да съветва заместник-кмета по направление “Дигитализация, иновации и икономическо развитие” относно въвеждането на нови дигитални технологии, допринасящи за повишаване качеството на общинските услуги, комуналните услуги и инфраструктура. Участниците в борда споделят експертиза и насоки за най-добрите практики, както и съвети относно конкретни решения, които трябва да бъдат взети от Столичната община. Целеви групи, върху които ще рефлектира резултата от проектаРезултатите от проекта „Решава София“ ще рефлектират върху различни целеви групи, включително: Съответствие с текущото законодателство, ЗЕУ, оперативна съвместимост, публични регистри за достъп до данниПроектът "Решава София" е съобразен с текущото законодателство. Платформата на "Решава София", използва модула за е-Автентикация на Министерството на електронното управление (МЕУ), който гарантира сигурността в идентифицирането на потребителите в системата, чрез квалифициран КЕП, мобилен КЕП, ПИК на НАП и ПИК на НОИ. Технологии, използвани за реализация на проекта„Решава София“ e дигитален инструмент, базиран на отворения код на платформата Decidim. Decidim е глобално доказана платформа, използвана в над 300 града и организации по света, с произход от Барселона. Тя осигурява гъвкавост, прозрачност и възможности за ангажиране на общностите. Добро управление на проекта и гаранции за устойчивост (своевременно изменение на нормативната уредба за отразяване на усъвършенстваните процеси с използване на ИКТ, синхронизиране на дейностите по проекта и спазване на сроковете, осигуряване на бюджет за поддръжка и актуализация, др.)В бъдеще се планира платформата да се развива и да предлага нови функции като анкети, срещи, събрания, предложения и други възможности за взаимодействие между гражданите и местната власт. Платформата ще се поддържа и актуализира редовно, което ще гарантира дългосрочното ѝ функциониране, адаптация към нови нужди и непрекъсната работа. Това ще позволи тя да отговаря на изискванията на гражданите и да остане ефективен инструмент за гражданско участие. Комплексна оценка за възвращаемост на инвестицията на публични средстваИнвестицията в платформата „Решава София“ е стратегическа стъпка към увеличаване на прозрачността и създаване на по-голямо доверие между Столичната община и гражданите. Чрез активното участие на жителите в процесите на вземане на решения и гласуването за проекти се стимулира публичната отчетност и взаимодействието с местните общности. Тази инвестиция ще доведе до повишена ангажираност, ефективност и по-добро управление на публичните средства, като същевременно ще осигури устойчиво развитие и дългосрочни ползи за обществото. Съотнасянето на проекта към общоевропейските акценти: Digital Market, Open Data, Intelligent Cities, Intelligent HomeПроектът съответства на европейските акценти като Digital Market и Open Data, като предлага прозрачен и инклузивен начин за участие на гражданите в процесите на вземане на решения. Чрез адаптиране на платформата към нуждите на местната общност, София се вписва в концепцията за "Интелигентни градове" и подобрява цифровото участие на гражданите. Иновации, реализирани в проектаИновацията в проекта "Решава София" е използването на отворен код, което позволява пълна прозрачност и възможност за адаптиране на платформата според нуждите на администрацията. Чрез отворения код се стимулира сътрудничеството и иновациите, като всеки може да допринася за развитието на проекта. Проекти/инициативи, които демонстрират способността на българската публична администрация да отговаря на изискванията на ЕС и едновременно с това иновативно да прилага ИКТВнедряването на платформата „Решава София“ демонстрира ангажимента на Столична община към дигитализацията и интеграцията на иновативни ИКТ решения, които отговарят на изискванията на ЕС за активно гражданско участие и прозрачно управление. „Решава София“ е пример за успешното прилагане на съвременни технологии за подобряване на управлението на публични ресурси и съответствие с европейските приоритети за прозрачност и демократично управление. Проекти/инициативи, които облекчават ежедневието на българския гражданин и бизнеса (спестено време, прозрачност, баланс между обществен интерес и облекчаване чрез премахване на излишни регулации, др.)Чрез онлайн платформи за гражданско участие, като тази, се намалява необходимостта от физическо присъствие в администрациите, което спестява време. Инициативите за електронно гласуване позволяват на гражданите да участват активно в управлението без да се сблъскват с излишни бюрократични пречки и постигайки прозрачност. Направихме процеса лесен и достъпен за хора с ниска дигитална грамотност, както и за тези, които нямат устройства, чрез които да гласуват в дома си, и за глухите и сляпо-глухите лица, като осигурихме възможност да гласуват на таблети в районните администрации подпомагани от служителите, които работят на място. |
|
община Баните | https://visitbanite.bg |
Име на проектаТуристически портал visitbanite.bg |
Изпълнител на проектаобщина Баните |
Туристическият портал visitbanite.bg е създаден с цел да промотира туристическите атракции, културното наследство и природните забележителности на Община Баните. Порталът предоставя информация за настаняване, събития, маршрути и други полезни ресурси за посетителите на родопската община. |
|
Проектът не е участвал в предишните издания на конкурса |
|
Инициативи и актове на администрацията, способстващи ефективното развитие на ИКТ браншаОбщина Баните развива ИКТ инфраструктурата чрез създаване на туристическия портал visitbanite.bg, който популяризира региона и улеснява достъпа до информация за туристически обекти и събития. Инициативата показва как ИКТ решенията могат да стимулират местния икономически растеж и привлекат вниманието към региона като привлекателна туристическа дестинация. Дейности за преодоляване на недостига на кадри за ИКТ браншаЗа успешната реализация на портала е създадено партньорство с ИТ специалисти, както и обучения за работа с платформата на служители на общината. Така се повишават компетенциите на местните кадри, което способства за дългосрочната устойчивост на проекта и развитието на регионалния ИКТ потенциал. Дейност по предоставяне на информация и създаване на реален потенциал за ИКТ бранша за разширяване на пазара на стоки и услуги за износПорталът visitbanite.bg популяризира и информира за местни туристически обекти и събития, привличайки все повече български и чуждестранни посетители в региона. Това осигурява възможности за местния бизнес да увеличи своите приходи чрез предоставянето на туристически услуги, създаването на нови такива, които биха могли да разширят пазара си и да достигнат до международна аудитория. Наличие на работна група/отдел в структурата на институциите от ПА и регламент за постоянна връзка с представители на браншовите организации за съвместна работа по проекти от общинско/национално значениеОбщина Баните разполага с екип за координация на ИКТ проекти, който поддържа редовни срещи с браншови организации в областта на туризма и ИТ. Тази структура осигурява ефективна връзка между местната администрация и бизнеса, като гарантира, че проектите са съобразени с нуждите на туристическия и ИТ секторите. Целеви групи, върху които ще рефлектира резултата от проектаОсновните целеви групи на проекта са настоящи и потенциални туристи, които търсят информация за забележителностите в общината, както и местните жители и бизнеси, които могат да използват портала за популяризиране на събития и инициативи. Платформата осигурява лесен достъп до богат набор от ресурси за туристите и подкрепя икономическото развитие на региона чрез по-широкото му популяризиране. Съответствие с текущото законодателство, ЗЕУ, оперативна съвместимост, публични регистри за достъп до данниПроектът отговаря на Закона за електронното управление и гарантира оперативна съвместимост чрез интеграция с други системи. Той предоставя достъп до информация за туристически обекти, спазвайки нормативните изисквания за публичност и защита на данните. Технологии, използвани за реализация на проектаТуристическият портал е базиран на система за управление на съдържанието (CMS), която е оптимизирана за мобилни устройства и предоставя сигурен достъп чрез SSL криптиране. Използвани са също географски информационни системи за визуализиране на карти и туристически маршрути, които улесняват навигацията на посетителите. Добро управление на проекта и гаранции за устойчивост (своевременно изменение на нормативната уредба за отразяване на усъвършенстваните процеси с използване на ИКТ, синхронизиране на дейностите по проекта и спазване на сроковете, осигуряване на бюджет за поддръжка и актуализация, др.)Проектът разполага с гарантиран бюджет за поддръжка и развитие, като се извършват редовни актуализации. Работата по проекта се координира с нормативната уредба, за да се гарантира, че той остава съобразен с изискванията за сигурност и функционалност, създавайки дългосрочна устойчивост на платформата. Комплексна оценка за възвращаемост на инвестицията на публични средстваОчакванията са проектът да увеличи броя на туристите, което ще доведе до ръст в приходите за местния бизнес и подобряване на регионалната икономика. Инвестицията в портала предоставя значима полза за гражданите, като улеснява достъпа до информация и популяризира региона. Съотнасянето на проекта към общоевропейските акценти: Digital Market, Open Data, Intelligent Cities, Intelligent HomeПроектът е съобразен с приоритетите на Digital Market, като предоставя платформа за промотиране на местни услуги. Включването на Open Data стандарти и използването на иновативни ИКТ технологии го нареждат сред проектите, които допринасят за развитието на интелигентни градове/села в съответствие с европейските цели. Иновации, реализирани в проектаПорталът предлага иновативни решения като интерактивни карти и информация за маршрути и обекти, които значително улесняват туристите. Чрез респонсивен дизайн и удобен интерфейс сайтът предоставя модерен подход за информираност и привличане на посетители, което подкрепя развитието на туристическите услуги. Проекти/инициативи, които демонстрират способността на българската публична администрация да отговаря на изискванията на ЕС и едновременно с това иновативно да прилага ИКТVisitbanite.bg е пример за внедряване на ИКТ в публичния сектор в съответствие с изискванията на ЕС за прозрачност и дигитализация. Порталът демонстрира как общината може да използва технологии за подобряване на услугите за гражданите и бизнеса, с акцент върху достъпността и ефективността. Проекти/инициативи, които облекчават ежедневието на българския гражданин и бизнеса (спестено време, прозрачност, баланс между обществен интерес и облекчаване чрез премахване на излишни регулации, др.)Туристическият портал предоставя удобен достъп до информация за забележителности и събития, като улеснява планирането на пътувания и предоставя актуална информация на посетителите. Това облекчава гражданите и бизнеса чрез повишаване на прозрачността, информираността и подобряване на връзката между общината и потребителите. |
60 регистрации от личности, институции и компании бяха направени до крайния срок за участие в „Наградите на БАИТ“ за 2024 г. С 12 кандидатури най-оспорвана в това издание е...
Над 30 кандидатури са подадени във всички категории на конкурса 3 дни преди затваряне на регистрацията за участие. Засилена конкуренция се наблюдава в категориите Журналистическа награда, където...
25 кандидатури в шест от категориите на конкурса са подадени седмица преди крайния срок. Категория „Образователна награда” е с най-голям брой заявки към момента, като в нея се...