Начало Партньори Контакти Поверителност English

14-то издание

Конкурс Наградите на БАИТ за 2024 г.

Кандидатствай

Участници

Начало » Участници» Публична администрация

Публична администрация

Институт по публична администрация https://www.ipa.government.bg/

Име на проекта

чИПА: Революция в цифровата комуникация, задвижвана от ИПА

Изпълнител на проекта

Институт по публична администрация

Институтът по публична администрация е водеща обучителна институция в държавната администрация, която обръща специално внимание на процесите на иновации и дигитализация за усъвършенстване на публичната администрация. Естествено продължение на усилията на ИПА за непрекъснато развитие и интегриране на нови технологии, е прилагането на технологии на ИИ при създаването на чатбот. Разработването и внедряването на чИПА премина следните етапи:
Чрез анализ на потребностите с фокус групи със служители и потребители на услугите на ИПА бяха идентифицирани специфичните предизвикателства и бе направена оценка на потребностите на заинтересованите страни. След анализа бяха определени и проектирани функционалностите на чатбота, включително избор на подходящи технологии и сътрудничество с ИТ експерти за разработването на прототипа. Пилотно тестване и обратна връзка – вътрешно тестване и тестване с външни ползватели на услугите на ИПА съдейства за допълнителни настройки и подобряване на чатбота. Стартиране и непрекъснато подобряване - след успешното тестване и необходимите корекции чИПА беше интегриран на сайта на ИПА. Дейността му се проследява непрекъснато и се извършват актуализации за осигуряване на точност и надеждност. ИПА е една от първите български институции с чатбот с ИИ. Проектът има и за цел да бъде предизвикателство към държавната администрация и да я насърчава да иновира и да бъде своеобразно обучение за администрацията как това може да се случва.

Проектът не е участвал в предишните издания на конкурса

Целеви групи, върху които ще рефлектира резултата от проекта

Основните целеви групи, които ще се възползват от проекта, включват държавни служители, обучаващи се в ИПА, служителите на самия Институт, както и потребителите на неговите услуги. Допълнително, проектът облагодетелства широката общественост, като подобрява ефективността и прозрачността на публичната администрация. Внедрените подобрения също така подкрепят българските публични институции в дигиталната трансформация, отговаряйки на нуждите за по-бърза и качествена комуникация и достъп до информация.

Технологии, използвани за реализация на проекта

Проектът използва технологии, базирани на изкуствен интелект, за разработване на чатбота чИПА, включително обработка на естествен език (NLP) за разбиране и отговаряне на запитвания, т.нар. големи езикови модели. Конкретно GPT 4o mini.

Добро управление на проекта и гаранции за устойчивост (своевременно изменение на нормативната уредба за отразяване на усъвършенстваните процеси с използване на ИКТ, синхронизиране на дейностите по проекта и спазване на сроковете, осигуряване на бюджет за поддръжка и актуализация, др.)

Проектът е осъществен чрез стратегическо управление, включващо анализ на нуждите, тестване и обратна връзка от потребителите. Устойчивостта се гарантира чрез планираното поддръжане и актуализация на чатбота, както и чрез мониторинг и подобрения на технологичните решения. Процесът ангажира всички заинтересовани страни за ефективно изпълнение и дългосрочно приложение и спазва добрите практики за управление и защита на данните. Добавена стойност и гаранция за устойчивостта е възможността да служи като пример за развитие на подобни проекти в други държавни институции, да бъде опит, от който да учат.

Съотнасянето на проекта към общоевропейските акценти: Digital Market, Open Data, Intelligent Cities, Intelligent Home

Проектът е пряко свързан с основните стратегии и политики на ЕС в областта на публичния сектор, като подпомага цифровата трансформация и интегрирането на технологии на ИИ в публичния сектор, насърчава отворените данни, прозрачността и иновациите, чрез достъпност на проучвания, анализи и информация. Този подход е пример за адаптивна и непрекъснато развиваща се администрация, която използва иновации за повишаване на ефективността.

Иновации, реализирани в проекта

чИПА представлява иновация чрез внедряването на изкуствен интелект за надграждането и подобряването на ефективността на комуникационните процеси и процесите по разпространение на добри практики. Проектът включва AI-базиран чатбот в българската държавна администрация, който интегрира обучение, обслужване и административна помощ. Проектът има и за цел да бъде предизвикателство към държавната администрация и да я насърчава да иновира; да демонстрира възможностите на ИИ технологиите и да бъде своеобразно обучение за администрацията как това може да се случва.

Проекти/инициативи, които демонстрират способността на българската публична администрация да отговаря на изискванията на ЕС и едновременно с това иновативно да прилага ИКТ

Интеграцията на чИПА в ИПА е пример за прилагане на ИКТ в съответствие с европейските изисквания. Проектът демонстрира иновации, които не само подобряват услугите, но и подготвят администрацията за бъдещи предизвикателства в дигиталната ера. Тази инициатива затвърждава ангажимента на българската администрация към модернизация и отвореност към новите технологии.

Министерство на здравеопазването https://www.mh.government.bg

Име на проекта

Мобилното приложение еЗдраве е част от фаза 2 на договор № РД-11-333/22.07.2020 г. с предмет „Разработване и въвеждане/внедряване на Националната здравна информационна система (НЗИС) и извършване на г

Изпълнител на проекта

„Информационно обслужване“ АД

Министерство на здравеопазването

еЗдраве е безплатно мобилно приложение за Android и iOS, което дава достъп на всички граждани до личното им здравно досие и досиетата на децата им, с всички електронни здравни документи, вписани в Националната здравноинформационна система - прегледи, направления, рецепти, ваксини, резултати от лабораторни изследвания, предстоящи и минали събития от профилактичния календар, и др. Данните в приложението са представени на разбираем за пациентите език и дават на потребителите цялата необходима информация за здравния им статус. Приложението разполага с достъп до всички налични модули в НЗИС. В НЗИС са регистрирани и въведени 438 658 000+ Електронни здравни документидокументи, 118 208 000+ Регистрирани е-прегледи, 67 050 000+ Издадени е-рецепти 66 670 000+ Издадени е-направления, 59 080 000+ Регистрирани резултати от изследвания. Над 230 000 сваляния на приложението от App Store и Google Play.
Чрез еЗдраве гражданите могат да контролират здравната система, да я предпазват от злоупотреби и източване на публични средства. Мобилното приложение дава възможност за получаване на нотификации/известия за всички извършени медицински дейности, както и предстоящи профилактични прегледи, съобразени с възрастта на гражданите. еЗдраве е събирателната точка на всички здравни данни за гражданите и техен вход за получаване на качествени здравни услуги.

Проектът не е участвал в предишните издания на конкурса

Инициативи и актове на администрацията, способстващи ефективното развитие на ИКТ бранша

Министерството на здравеопазването отговаря за разработването и прилагането на държавната здравна политика и политиката в областта на електронното управление и провеждането на цифрова трансформация в сектор здравеопазване.За тази цел Министерството е разработило Национална Стратегия за електронно здравеопазване и дигитализация на здравната система 2030 г. и План за реализация. Стратегията е приета с акт на Министерски съвет. В тази връзка е изградена и непрекъснато се развива и надгражда и поддържа Националната здравноинформационна система (в това число еЗдраве), чрез която се осигурява централизирано управление и съхранение на електронните здравни записи за всички граждани.

Дейности за преодоляване на недостига на кадри за ИКТ бранша

Министерство на здравеопазването способства за интеграцията и надграждането на софтуерните приложения на изпълнителите на медицинска помощ и аптеки, свързани с новите модели на отчитане, които са наложени от НЗИС и за осигуряване на оперативна съвместимост при обмен на медицински данни, със съответната защита на данните и достъп до тях, съобразен с правомощията на съответния медицински специалист. С реализацията на проекта за мобилно приложение и НЗИС министерство на здравеопазването подпомага дейността на над 70 разработчици на специализиран медицински софтуер.

Дейност по предоставяне на информация и създаване на реален потенциал за ИКТ бранша за разширяване на пазара на стоки и услуги за износ

Министерство на здравеопазването надгражда и развива Националната здравноинформационна система и приложението еЗдраве, включвайки все повече документи и дейности от здравеопазването в единна електронна среда, като налага стандартизирани правила за работа с данните, но оставя отворен пазара за софтуерни разработчици, които да се интегрират с медицинските данни. По този начин се отваря изцяло нов пазар, на който има десетки хиляди медицински специалисти, лаборатории, лечебни заведения и други, които имат нужда от софтуерни решения за боравене с данните в електронна среда.

Наличие на работна група/отдел в структурата на институциите от ПА и регламент за постоянна връзка с представители на браншовите организации за съвместна работа по проекти от общинско/национално значение

В обхвата на НЗИС и мобилното приложение еЗдраве влизат над 390 лечебни заведения, повече от 20 000 лекарски практики, 6 500 зъболекарски практики, 1000 медико-диагностични лаборатории, 4 100 аптеки и др. Министерството на здравеопазването работи ефективно с Български лекарски съюз, Български зъболекарски съюз, Български фармацевтичен съюз, Националното сдружение на общопрактикуващите лекари, ветеринари, Българска асоциация на професионалистите по здравни грижи и др. съсловни организации. Организира работни групи и експертни съвети към Министерство на здравеопазването за разширяване на обхвата на медицинските данни.

Целеви групи, върху които ще рефлектира резултата от проекта

- Всички граждани, без значение от здравноосигурителния им статус;
- Съсловни организации на медицински специалисти (лекари, зъболекари, фармацевти, ветеринари, специалисти по здравни грижи, лаборанти);
- Лечебни заведения за болнична и извънболнична помощ;
- Лаборатории;
- Аптечна мрежа;
- Министерство на електронното управление;
- Министерство на образованието;
- Софтуерни разработчици на медицински софтуер;
- НЗОК.

Съответствие с текущото законодателство, ЗЕУ, оперативна съвместимост, публични регистри за достъп до данни

Създадена е специална Наредба № Н-6 от 21 декември 2022 г. за функционирането на НЗИС,. Приета е Национална стратегия за електронно здравеопазване 2030, План за действие за периода 2023-2026 г. за изпълнение на националната здравна стратегия 2030, Национална стратегия за електронно здравеопазване и дигитализация на здравната система 2030 г. Направени са съответните нормативни промени в Закона за Здравето, промени в Условия и ред за сключване на договори за отпускане и заплащане на лекарствени продукти по чл. 262, ал. 6, т. 1 от Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, на медицински изделия и на диетични храни за специални медицински цели, заплащани напълно или частично от НЗОК.

Технологии, използвани за реализация на проекта

Android
Programming languages: KotlinFrameworks & Tools: Android SDK, Jetpack Compose, Realm, MLKit, Firebase
iOS
Programming languages: Swift
Frameworks & Tools: UIKit, SwiftUI, Vision, Realm, Firebase

Добро управление на проекта и гаранции за устойчивост (своевременно изменение на нормативната уредба за отразяване на усъвършенстваните процеси с използване на ИКТ, синхронизиране на дейностите по проекта и спазване на сроковете, осигуряване на бюджет за поддръжка и актуализация, др.)

Националната здравноинформационна система (НЗИС) и приложението еЗдраве се изпълняват по договор с Националния системен интегратор. НЗИС се изгражда на фази, което осигурява нейното непрекъснато развитие и надграждане, включително и при промени в нормативната база. Едновременно с това е осигурена и услугата Infrastructure as a service, което осигурява всички изисквания за информационна и комуникационна свързаност, както и непрекъсваем режим на работа.

Комплексна оценка за възвращаемост на инвестицията на публични средства

Изграждането на безплатен и публично достъпен електронен достъп до пациентски досиета намалява значително хартиеният документооборот в здравеопазването и намалява времето и усилията на гражданите за достигане до чувствителни данни, които са едновременно високо защитени и достъпни от всяко едно място по всяко време за всеки български гражданин, като същевременно повишава качеството и навременното предоставяне на медицински услуги в страната. Подпомага здравната профилактика, което на практика значително намалява разходите за последващо лечение.

Съотнасянето на проекта към общоевропейските акценти: Digital Market, Open Data, Intelligent Cities, Intelligent Home

Проектът „еЗдраве“ е в синхрон с целите на Digital Market и Open Data, като насърчава иновации и подобрява здравните услуги чрез дигитализация и данни.
• Digital Market: Приложението предлага интеграция на дигитални здравни услуги, което улеснява достъпа до медицинска информация и услуги в реално време. Това подобрява свързаността между гражданите и здравните институции, като същевременно стимулира иновациите чрез нови технологични решения.
• Open Data: Чрез използване на отворени данни приложението оптимизира здравните услуги, предоставяйки анализи и персонализирани решения за потребителите.

Иновации, реализирани в проекта

Мобилното приложение еЗдраве е първото безплатно здравно приложение в България, което дава пълен достъп до вписаните в НЗИС прегледи, направления, рецепти, ваксини, резултати от лабораторни изследвания, обща здравна информация и др. Електронните здравни записи защитени с най-високото ниво на сигурност. Всеки електронен здравен запис се въвежда в НЗИС единствено чрез използването на квалифициран електронен подпис, а достоверността на документите се гарантира и с интегрираната услуга за удостоверяване на време и съдържание Time Stamp. Приложението изпраща нотификации в реално време при създаване на електронен документ, както и за предстоящите профилактични прегледи.

Проекти/инициативи, които демонстрират способността на българската публична администрация да отговаря на изискванията на ЕС и едновременно с това иновативно да прилага ИКТ

Министерство на здравеопазването изгради пространство за здравни данни, което ще бъде в основата осигуряването на контактна точка за свързаност между НЗИС и European Health Data Space (EHDS). Електронизирани са всички ключови регистри в сектор „Здравеопазване“.. За улеснение на лекарите е създадено мобилно приложение eRX, което медицинските лица могат да изписват електронни бели рецепти по всяко едно време и от всяка една точка, без да е необходим достъп до компютър с медицински софтуер. То е пряко свързано с еЗдраве и рецептите от еRx се визуализират в здравното досие на пациента

Проекти/инициативи, които облекчават ежедневието на българския гражданин и бизнеса (спестено време, прозрачност, баланс между обществен интерес и облекчаване чрез премахване на излишни регулации, др.)

Вече са пуснати в експлоатация медицински бележки за учениците и децата в детски градини, които отиват по автоматизиран път в конкретното учебно заведение. В момента се дигитализират и други важни документи като Медицинско свидетелство за встъпване в брак, Удостоверение за здравословното състояние на водач/кандидат за придобиване на правоспособност за управление на МПС и др.. Технологично системата е готова за дигитализирането на тези документи и се очаква в близките месеци да влезне в експлоатация след завършване на необходимите законодателни промени в нормативната уредба. Всички тези документи ще са част от приложението еЗдраве, модул електронни удостоверения.

Министерство на правосъдието https://zapori.mjs.bg/

Име на проекта

Информационна система за единна входна точка за запори и платформа за електронни публични търгове

Изпълнител на проекта

Министерство на правосъдието
Преди покупко-продажба всеки заинтересован, в рамките на минути, по електронен път, ще може да се информира има ли наложен запор от правоимащи органи върху движими вещи, подлежащи на регистрация (пътнотранспортни средства, земеделска и горска техника, пътностроителна техника, плавателни и въздухоплавателни средства). Всеки ще може да получава информацияза запорирано имущество на лице. Справки могат да се правят както по номер на изпълнително дело или идентификатор на вещта (регистрационен номер), така и по личните данни на собственика на запорираното имущество.

Проектът не е участвал в предишните издания на конкурса

Инициативи и актове на администрацията, способстващи ефективното развитие на ИКТ бранша

Съгласно чл. 450б от ГПК, Министерството на правосъдието изгражда и поддържа информационна система за единна входна точка за запорите на движими вещи, подлежащи на регистрация по силата на закон.

Дейности за преодоляване на недостига на кадри за ИКТ бранша

Ръководството на Министерство на правосъдието, в т.ч. министъра на правосъдието, зам.-министри на правосъдието, главен секретар и експерти от специализирана администрация в министерството участваха активно в целия процес по внедряване на практиката – от промяната на Гражданския процесуален кодекс до пускането в експлоатация на информационната система.

Дейност по предоставяне на информация и създаване на реален потенциал за ИКТ бранша за разширяване на пазара на стоки и услуги за износ

В информационната система се вписват обстоятелства относно наложени запори върху движимо имущество, което подлежи на задължителна регистрация – пътни превозни средства, земеделска и горска техника, пътно-строителна техника, плавателни и въздухоплавателни средства и др. В информационната система има и онлайн платформата за електронни публични търгове, която осигурява на държавните и частните съдебни изпълнители, на техните ръководства, на физически и юридически лица, на съдебни органи и техните служители, на всички правоимащи органи и лица достъпност, прозрачност и възможност за осъвременяване на нормативно уредени процесуални права и процедури.

Наличие на работна група/отдел в структурата на институциите от ПА и регламент за постоянна връзка с представители на браншовите организации за съвместна работа по проекти от общинско/национално значение

Информационната система е реализирана самостоятелно от Министерство на правосъдието, но интеграцията с множеството информационни системи от различни институции, с които обменя информация, щеше да постави министерството пред невъзможност от изпълнение на проекта, тъй като са заложени идикатори, върху които министерството не може да влияе.

Целеви групи, върху които ще рефлектира резултата от проекта

Целевите групи, към които е насочена обхващат:
- Граждани/Бизнес;
- Министерство на вътрешните работи;
- Министерство на земеделието;
- Министерство на транспорта и съобщенията;

Съответствие с текущото законодателство, ЗЕУ, оперативна съвместимост, публични регистри за достъп до данни

Информационната система е реализирана по проект: „Разработване и внедряване на електронна информационна система Национален регистър на запорите”, финансиран от Оперативна програма „Добро управление”, чрез ЕСФ. Министерство на електроннто управление извърши проверка на информационната система, на място в Министерство на правосъдието, като не бяха констатирани несъотвествия от тях.

Технологии, използвани за реализация на проекта

Работна среда:
MS Windows Server 2019 Datacenter
База данни:
MS SQL Server 2017
Технологии:
сървър:
.net core v3.1.* - платформа за разработка на приложения
Entity framework core v3.1.* - ORM библиотека с отворен код за .NET приложения
Hangfire v1.7 - библиотека с отворен код за обработвате и управлявате фонови задачи

клиент:
Vue.js v2.6.* - JavaScript framework;
Vue CLI - стандартен инструментариум за разработка на Vue.js
Bootstrap v4.5.* - UI библиотека за responsive design;
Vuetify v2.7.* - Библиотека с отворен код за Vue компоненти
Axios v0.21 – библиотека с отворен код за HTTP заявки от клиента към сървъра;
Vee validate v3.3.* – валидация на UI форми за VueJS.

Добро управление на проекта и гаранции за устойчивост (своевременно изменение на нормативната уредба за отразяване на усъвършенстваните процеси с използване на ИКТ, синхронизиране на дейностите по проекта и спазване на сроковете, осигуряване на бюджет за поддръжка и актуализация, др.)

Преди внедряване на практиката, бизнеса и гражданите преди закупуване движимо имущество, трябваше да посетят няколко институции, за проверка на имуществото дали е наложен запор. Другия проблем, който беше установен е при провеждане на публична продан от съдебните изпълнители (частни или държавни). През години са показани нелоялни практики при провеждане на търговете. Също така, през годините Министерство на правосъдието срещаше трудности при упражняването на постоянен контрол на съдебните изпълнители.

Комплексна оценка за възвращаемост на инвестицията на публични средства

Една от постигнатите цели беше да бъде изцяло дигитализиран процеса в изпълнение на задълженията на частните и държавните съдебни изпълнители.

Съотнасянето на проекта към общоевропейските акценти: Digital Market, Open Data, Intelligent Cities, Intelligent Home

Информацията за системата е Портала за отворени данни (Достъп до публични данни в Република България в отворен и машинночетим формат).

Иновации, реализирани в проекта

Информационната система е реализира специално за нуждите на Министерството на правосъдието, като бизнес процесът на системата може да бъде заимстван за реализирането на сходна информационна система. По същество обхватът на проекта се фокусира върху предоставянето на електронни услуги и прозрачност на съдебните изпълнители при реализиране на електронни търгове. Иновацията, която може да се припознае за държавна институция, е че услугите, които предоставя информационната система са изцяло електронно и не могат да бъдат изисквани на хартиен носител.

Проекти/инициативи, които облекчават ежедневието на българския гражданин и бизнеса (спестено време, прозрачност, баланс между обществен интерес и облекчаване чрез премахване на излишни регулации, др.)

Реализирано и внедряването на информационната система допринесе за прозрачността при провеждане на търговете от частните и държавните съдебни изпълнители. Относно запорите, гражданите/бизнеса преди реализирането на системата трябваше да преминат през няколко институции, за да предоставят документ, че нямат вписан запор.
Община Банско http://www.bansko.bg

Име на проекта

Чатбот Банско - дигиталният помощник

Изпълнител на проекта

Община Банско

Община Банско

Чатботът на община Банско е иновативно решение, което осигурява бърза и удобна връзка между жителите, гостите на града и общинската администрация. Създаден с цел да подобри комуникацията и достъпа до информация, той предлага 24/7 обслужване, отговаряйки на най-често задаваните въпроси и предоставяйки полезни услуги.
Чрез чатбота потребителите могат лесно да получат информация за административни услуги, местни събития, туристически обекти, транспорт и други актуални теми.
Разработен с интуитивен интерфейс и интегриран в уебсайта на общината, чатботът е лесен за използване както на мобилни устройства, така и на компютри. Тази услуга е част от стремежа на община Банско да внедрява съвременни технологии, които улесняват комуникацията и подобряват качеството на живот в региона.




 

Проектът не е участвал в предишните издания на конкурса

Инициативи и актове на администрацията, способстващи ефективното развитие на ИКТ бранша

Община Банско активно работи за създаването на благоприятна среда за развитие на ИКТ сектор. Основен приоритет е дигитализацията на административните услуги и процеси, което улеснява бизнеса и гражданите. Общината подкрепя обучителни програми за изграждане на цифрови умения, както и сътрудничества с ИКТ компании за внедряване на иновативни технологии.

Дейности за преодоляване на недостига на кадри за ИКТ бранша

Внедряването на чатбота на община Банско е в партньорство с ИТ специалисти, които допринасят с експертиза за внедряването и поддръжката на платформата. Освен това са организирани обучения за служителите на общината, с цел те да придобият необходимите умения за работа със системата. Тези инициативи не само повишават компетенциите на екипа, но и стимулират развитието на ИКТ потенциала в региона, осигурявайки дългосрочна устойчивост и модернизация на административните процеси.

Дейност по предоставяне на информация и създаване на реален потенциал за ИКТ бранша за разширяване на пазара на стоки и услуги за износ

Благоприятната среда за развитие на ИКТ сектора и внедряването на нови технологии допринасят за развитието на съвременна дигитална инфраструктура, способстваща свързаност и технологичен напредък.

Наличие на работна група/отдел в структурата на институциите от ПА и регламент за постоянна връзка с представители на браншовите организации за съвместна работа по проекти от общинско/национално значение

В община Банско е създадена работна група, която поддържа постоянна връзка с представители на браншовите организации в ИКТ сектора. Групата работи активно за идентифициране и реализиране на съвместни проекти, като осигурява ефективна комуникация и координация.

Целеви групи, върху които ще рефлектира резултата от проекта

Резултатите от проекта ще рефлектират върху три основни целеви групи:
Местни жители, които ще се възползват от по-добре организирана и достъпна информация за административни услуги.
Туристите, които ще получат улеснен достъп до туристическа информация, фестивали, културни и спортни мероприятия.
Общинската администрация, чиито служители ще бъдат по-ефективни и добре обучени, за да предоставят по-качествено обслужване и да поддържат устойчивостта на проекта.

Съответствие с текущото законодателство, ЗЕУ, оперативна съвместимост, публични регистри за достъп до данни

Проектът отговаря на Закона за електронното управление.

Технологии, използвани за реализация на проекта

Проектът за AI чатбот на община Банско е реализиран с платформата Gleap.io, която предлага усъвършенствана инфраструктура за разработка на чатботове. Gleap.io предоставя поддръжка за интеграция на технологии за обработка на естествен език (NLP) и REST API, което улесни изграждането на автоматизирана комуникация с гражданите. Платформата включва функционалности за детайлно проследяване на потребителски действия, автоматично събиране на обратна връзка и бързо внедряване на актуализации. Благодарение на тези технологични възможности, реализирахме скалируемо, надеждно и интуитивно решение, адаптирано към нуждите на общината.

Добро управление на проекта и гаранции за устойчивост (своевременно изменение на нормативната уредба за отразяване на усъвършенстваните процеси с използване на ИКТ, синхронизиране на дейностите по проекта и спазване на сроковете, осигуряване на бюджет за поддръжка и актуализация, др.)

Проектът се управлява в съответствие с добрите практики, осигуряващи неговата ефективност и устойчивост. Осигурен е бюджет за поддръжка и актуализация на системата, за да се гарантира нейната функционалност, устойчивост и адаптиране към бъдещи нужди.

Комплексна оценка за възвращаемост на инвестицията на публични средства

Инвестицията в портала носи значителна възвръщаемост за обществото, като оптимизира комуникацията между гражданите и администрацията. Чатботът улеснява достъпа до информация, стимулира туристическата активност и популяризира региона като иновативна, модерна, целогодишна туристическа дестинация. В дългосрочен план, това подпомага икономическото развитие, укрепва доверието към местната администрация и създава основа за допълнителни инвестиции в дигитализация.

Съотнасянето на проекта към общоевропейските акценти: Digital Market, Open Data, Intelligent Cities, Intelligent Home

Проектът е в пълно съответствие с общоевропейските акценти, като допринася за развитието на Digital Market чрез улесняване на достъпа до тях. Интеграцията на Open Data осигурява прозрачност и ефективно използване на информацията в полза на гражданите и бизнеса. Проектът подпомага изграждането на Intelligent Cities, съчетавайки модерни технологии и иновативни решения за управление на информация.

Иновации, реализирани в проекта

В проекта за AI чатбот на община Банско са внедрени иновативни автоматизации чрез платформата Make.com. Тази платформа беше използвана за създаване на интеграции и автоматизирани работни потоци, които извличат и обработват данни от различни източници, включително публични бази данни и вътрешни системи. Автоматизациите включват динамично обновяване на данни и тяхната обработка, което улесни обучението на бота и осигури висока прецизност в отговорите. Чрез Make.com се постигна оптимизация на процесите, намаляване на ръчната намеса и подобряване на производителността на цялостната система за управление на чатбота.

Проекти/инициативи, които демонстрират способността на българската публична администрация да отговаря на изискванията на ЕС и едновременно с това иновативно да прилага ИКТ

Внедряването на чатбот в община Банско демонстрира способността на българската публична администрация да отговаря на изискванията на ЕС чрез дигитализация и интеграция на иновативни ИКТ решения, което подобрява достъпа на гражданите и бизнеса до информация и услуги. Проектът е пример за синхронизиране с европейските приоритети, показвайки успешното прилагане на технологиите в полза на обществото.

Проекти/инициативи, които облекчават ежедневието на българския гражданин и бизнеса (спестено време, прозрачност, баланс между обществен интерес и облекчаване чрез премахване на излишни регулации, др.)

Проектът за внедряване на чатбот в община Банско е пример за инициатива, която значително облекчава гражданите и бизнеса. Чрез автоматизирано предоставяне на информация и услуги се спестява време и се улеснява комуникацията с администрацията. Платформата осигурява прозрачност в процесите и достъп до актуални данни, като същевременно премахва ненужни административни стъпки. Проектът постига баланс между обществените интереси и нуждата от ефективност, допринасяйки за по-добра свързаност и удобство за всички потребители.





 

Община Стара Загора https://starazagora.bg/

Име на проекта

Директна, бърза и лесна обратна връзка между гражданите и ръководството на Община Стара Загора

Изпълнител на проекта

Община Стара Загора

Община Стара Загора

Община Стара Загора въведе съвременна дигитална платформа за обратна връзка, която замества традиционните книги за похвали и оплаквания. Участието на администрацията в платформата „Kazva.bg“ създава нов вид пряка комуникация с гражданите и гостите на общината. Основната цел е подобряване на прозрачността, публичността и взаимодействието с хората, като се предоставя възможност за обективна оценка на различни общински услуги и инфраструктура.

В над 400 точки в общината са поставени табели с QR кодове, които насочват гражданите към платформата. Там те могат да дадат оценка на услуги и места като административни гишета, паркове, детски площадки, рецепции в общински учреждения и други. Системата задава контекстуални и смислени въпроси, съобразени със специфичната ситуация, като минимизира времето и усилието за попълване.

Автоматизираната обработка на данните изпраща необходимата информация директно до отговорните лица в администрацията. Това осигурява навременни действия за подобрение и максимална ефективност.

Платформата е достъпна през всяко устройство с интернет и не изисква инсталиране на приложения. QR кодовете улесняват гражданите да споделят мнението си на място, докато онлайн бутоните интегрирани в сайтове, имейли или съобщения правят обратната връзка още по-достъпна.

Община Стара Загора призовава всички граждани да бъдат обективни. Реалните оценки са ключови за насочване на усилията към подобрения, от които ще спечели цялата общност.

Проектът не е участвал в предишните издания на конкурса

Инициативи и актове на администрацията, способстващи ефективното развитие на ИКТ бранша

Създадохме единна страница за електронни услуги
Внедрихме система за онлайн излъчване на заседанията на Общинския съвет.
Приключваме проект за автоматизация посредством Robotic Process Automation при електронните услуги.
Внедрихме система за анонимно подаване на сигнали за наркотици drugstop.bg
Подобряваме мониторинга на нерегламентираното изхвърляне на отпадъци чрез технически и комуникационни средства.
Въведохме нови методи за плащане в Зелена зона като добавихме нов алтернативен метод чрез сканиране на QR код.
Разширяваме системата за видеонаблюдение

Дейности за преодоляване на недостига на кадри за ИКТ бранша

Платформата kazva.bg създава условия за ангажиране на оптимален брой ИТ специалисти. Екип на общината се включи активно в осигуряване на базова информация. Чрез обучение се повишиха компетентностите на административните служители. На този етап това е процес, който преодолява необходимостта на повече ИКТ кадри.

Дейност по предоставяне на информация и създаване на реален потенциал за ИКТ бранша за разширяване на пазара на стоки и услуги за износ

Подходът kazva.bg има потенциал за надграждане в рамките на този проект. Той може лесно да бъде адаптиран към потребностите и на други общини и/или администрации, предлагащи услуги. Проектът е пример за отлично взаимодействие между бизнеса и администрацията.

Наличие на работна група/отдел в структурата на институциите от ПА и регламент за постоянна връзка с представители на браншовите организации за съвместна работа по проекти от общинско/национално значение

Създадена е работна група с председател секретаря на Община Стара Загора и участници началник отдел Административно и информационно обслужване, началник отдел Опазване на обществен ред, началник отдел Протокол и връзки с обществеността, главен експерт Център за административно обслужване. Работната група се подпомага изцяло от ИКТ екип на платформата. Тя приема информация и генерира нови предложения, които се предоставят на вниманието на Кмета.

Целеви групи, върху които ще рефлектира резултата от проекта

Проектът е насочен към:
- Гражданите на Община Стара Загора.
- Гостите на града.
- Бизнес общността.

Съответствие с текущото законодателство, ЗЕУ, оперативна съвместимост, публични регистри за достъп до данни

Платформата kazva.bg е създадена в съответствие с текущото законодателство. Методът на регистрация е по желание на отзовалите се при пълна анонимност и задължително спазване на GDPR регламент, нормативните изисквания на ЗЕУ.

Технологии, използвани за реализация на проекта

Проектът е реализиран с използването на:
- Frontend: JavaScript, HTML, CSS.
- Backend: Postgres, Redis.
- Хостинг и инфраструктура: AWS.

Добро управление на проекта и гаранции за устойчивост (своевременно изменение на нормативната уредба за отразяване на усъвършенстваните процеси с използване на ИКТ, синхронизиране на дейностите по проекта и спазване на сроковете, осигуряване на бюджет за поддръжка и актуализация, др.)

Проектът е управляван от работна група. 2024 г. е пилотна, но работата ще продължи с осигурен бюджет, за да се гарантира ефективност, устойчивост, надграждаща оптимизация и мултиплициране на ефекта от работата и резултатите.

Комплексна оценка за възвращаемост на инвестицията на публични средства

Проектът kazva.bg ще регистрира степен на възвръщаемост в зависимост от спецификата на контекста и използваните данни. Повишаването на активността на гражданите ще е задължаваща по отношение на публичността и колаборирането на граждани, техни организации, бизнес и администрация. Проектът ще окаже въздействие върху по - добро и прозрачно управление на публичните средства. Ще бъде корективна основа за вземане на решения от общинска администрация и Общински съвет.

Съотнасянето на проекта към общоевропейските акценти: Digital Market, Open Data, Intelligent Cities, Intelligent Home

Проектът подпомага концепцията за „Интелигентни градове“, като насърчава активно гражданско участие. Чрез събирането на мнения се подобряват ключови аспекти като:
- Туристически услуги и стратегии за промоция на дестинации.
- Работата на общинските служители и институции.
- Включването на гражданите в решения за обществено значими проекти.

Иновации, реализирани в проекта

- Динамичен интерфейс: Платформата задава контекстуално значими въпроси според конкретната ситуация.
-Автоматизиран анализ: Използване на алгоритми за изкуствен интелект за обработка и извличане на полезна информация от обратната връзка.
- Навременна реакция: Данните се предават директно на отговорните лица, което улеснява бързото предприемане на действия.
- Достъпност: Интуитивен интерфейс, достъпен от всяко устройство, без нужда от допълнителни приложения.

Проекти/инициативи, които демонстрират способността на българската публична администрация да отговаря на изискванията на ЕС и едновременно с това иновативно да прилага ИКТ

Проектът подпомага концепцията за „Интелигентни градове“ като насърчава активно гражданско участие. Чрез събирането на мнения се подобряват ключови аспекти като:
- Туристически услуги и стратегии за промоция на дестинации.
- Работата на общинските служители и институции.
- Включването на гражданите в решения за обществено значими проекти.
Проектът kazva.bg предоставя възможност за непрекъснато събиране и автоматизиран анализ на данни за общественото мнение в реално време. Създава директен контакт между граждани и администрация като системата изпраща известие по e-mail на точния човек от страна на администрацията с цялата необходима за предприемане на действия информация.

Проекти/инициативи, които облекчават ежедневието на българския гражданин и бизнеса (спестено време, прозрачност, баланс между обществен интерес и облекчаване чрез премахване на излишни регулации, др.)

С този подход, проектът на Община Стара Загора доказва своята ориентация към гражданите и новаторския дух, отговаряйки на съвременните европейски стандарти. Полезността за ежедневието на гражданите е в:
- Намаляване на времето за подаване на сигнали и обратна връзка.
- Повишена прозрачност на административните процеси.
- Лесен достъп до реална информация за качеството на общинските услуги.
- Оптимизиране на ресурси чрез данни за приоритетни проекти и услуги.

Община Троян https://www.troyan.bg

Име на проекта

Автоматизирана нотификация за обратна връзка с потребители на административни услуги

Изпълнител на проекта

Община Троян и „СЪРВИС ЦЕНТРИКС“ ООД

Община Троян

Община Троян внедри автоматизирани уведомления с цел осигуряване на по-бърза и ефективна комуникация между администрацията и гражданите относно приключването на административни услуги и получаването на готовите документи. Основните ползи включват:
Намаляване на времето за получаване на информация: Автоматизираните уведомления осигуряват навременно информираност за готовността на услугата и намаляват запитванията.
Спестяване на време: Гражданите се уведомяват по телефон, без да е необходимо активно търсене на информация.
Оптимизация на процесите: Автоматизацията ускорява комуникацията, намалява човешките грешки и освобождава служителите от ръчни задачи.
Повишаване на прозрачността: Лесен достъп до информация за приключените услуги.
Удовлетвореност на гражданите: Точна и навременна информация, без забавяния.
Намаляване на бюрокрацията: Оптимизиране на ресурсите и ускоряване на предоставянето на услуги.
Проследяемост и отговорност: Лесно проследяване на заявките и ефективността на процесите.
Процесът заменя ръчната работа на служителите с роботизирана автоматизация, което подобрява ефективността и намалява грешките. Чрез тези иновации Община Троян подобри принципите за добро демократично управление, като осигури отзивчивост, ефикасност и иновации.

Проектът не е участвал в предишните издания на конкурса

Инициативи и актове на администрацията, способстващи ефективното развитие на ИКТ бранша

За ефективното развитие на ИКТ, Община Троян се ръководи от националните и законодателни актове, включително Националната стратегия за развитие на ИКТ и Закона за електронното управление. През 2024 г. бе внедрена автоматизирана нотификация за обратна връзка с потребителите, финансирана чрез проект на МРРБ. Общината активно инвестира в мрежова и информационна сигурност, като внедри активна директория и хардуерен файъруол. През 2024 г. бе изградена автоматизирана система за архивиране и съхранение на данни, като се осигури сигурност и надеждност. Също така, подновяването на компютърната техника подобри ефективността, сигурността и обслужването на гражданите.

Дейности за преодоляване на недостига на кадри за ИКТ бранша

За успешната реализация на проекта бяха ангажирани специалисти от администрацията, както и бе създадено партньорство с външни такива. Специалистите на администрацията бяха обучени, при възникване на проблеми как да се отстраняват, което повиши тяхната квалификация и умения.

Дейност по предоставяне на информация и създаване на реален потенциал за ИКТ бранша за разширяване на пазара на стоки и услуги за износ

Проектът за Автоматизирана обратна връзка с потребителите на услуги има потенциал за надграждане, като увеличаване на обема от услугите. Чрез проекта община Троян успя да модернизира административните процеси в администрацията. Той може лесно да бъде адаптиран към потребностите и на други общини и/или администрации, предлагащи услуги.

Наличие на работна група/отдел в структурата на институциите от ПА и регламент за постоянна връзка с представители на браншовите организации за съвместна работа по проекти от общинско/национално значение

Под ръководството на Секретаря на община Троян и служители от отдел Услуги на гражданите" са идентифицирани 10-те най-често използвани услуги, които бяха предоставяни на екипа, разработил проекта.
В община Троян служителите от отдел „Услуги на гражданите“ поддържат постоянна връзка с представители на браншовите организации в ИКТ сектора. Към отдела са назначени на постоянни договори трима служители, отговарящи за ИКТ ресурсите на община Троян.

Целеви групи, върху които ще рефлектира резултата от проекта

Община Троян предоставя административни услуги на различни целеви групи: граждани, граждански организации и социални групи, както и бизнес организации и фирми. За да отговори на нуждите на тези групи и да изпълни принципите за добро демократично управление, Община Троян е внедрила автоматизирана нотификация за обратна връзка с потребителите. Преди това процесът се извършваше ръчно, което водеше до забавяне и неудовлетвореност. С новата система заявителите на 10-те най-често използвани услуги получават навременно телефонно уведомление, а при неуспешно обаждане се генерира последващо автоматизирано повикване.

Съответствие с текущото законодателство, ЗЕУ, оперативна съвместимост, публични регистри за достъп до данни

Реализацията на проекта е съобразена изцяло с основни действащи европейски и национални документи, като: програма „Цифрово десетилетие“ на ЕК; Закон за електронно управление; Закон за защита на личните данни; Национална програма за реформи и Актуализирана Стратегия за развитие на електронното управление в Република България и др.

Технологии, използвани за реализация на проекта

Реализацията на проекта въведе иновативни технологии като Robotic Process Automation и изкуствен интелект за генериране на глас, което автоматизира обратната връзка към заявителите. Това осигурява навременно информиране, задържа и развива удовлетвореността на потребителите и укрепва Принципите за добро демократично управление, прилагани от Община Троян.
Проектът допринесе за оптимизация на ресурсите на администрацията, което позволи по-добро планиране, стартиране на нови услуги и подобряване на взаимодействието с потребителите чрез автоматизирани нотификации. Тази иновация значително улеснява комуникацията и повишава ефективността на обслужването.

Добро управление на проекта и гаранции за устойчивост (своевременно изменение на нормативната уредба за отразяване на усъвършенстваните процеси с използване на ИКТ, синхронизиране на дейностите по проекта и спазване на сроковете, осигуряване на бюджет за поддръжка и актуализация, др.)

Кметът на община Троян определя ключов приоритет „По-умна община“ в мандатната програма за 2023–2027 г. В съответствие със Стратегията за развитие е заложено изграждането на система за обратна връзка с потребителите на услуги. Целта е заявителите да получават автоматизирани нотификации за статуса на заявленията си, изискваната документация и следващите стъпки без забавяне. Системата осигурява лесен достъп до допълнителна информация, подобрявайки комуникацията и увеличавайки доверието чрез постоянна и навременна обратна връзка.

Комплексна оценка за възвращаемост на инвестицията на публични средства

Внедряването на автоматизирана нотификация за обратна връзка с потребители на услуги изисква обмислен подход, включващ политики, процедури и технологични инструменти. Проектът е интегриран със съществуващата административно-информационна система на общината и спазва стандартите за защита на данни. Служителите са обучени да използват новите технологии, а Община Троян извършва мониторинг и анализ на ефективността на системата. Интеграцията на автоматизираната нотификация гарантира удовлетвореност на потребителите, оптимизира ресурса на администрацията и повишава доверието и удовлетвореността на гражданите.

Съотнасянето на проекта към общоевропейските акценти: Digital Market, Open Data, Intelligent Cities, Intelligent Home

Автоматизираната нотификация за обратна връзка с потребителите на услуги е в съответствие с основни общоевропейски акценти за подобряване на качеството на услугите, прозрачността и удовлетвореността на гражданите. Тя е част от цифровата трансформация и електронното управление в ЕС, като подпомага инициативи като Digital Europe Programme и eGovernment Action Plan 2021-2027. Нотификациите осигуряват прозрачност, отчетност и механизъм за мониторинг на услугите. Те също така защитават личните данни (в съответствие с GDPR) и гарантират приобщаване на всички граждани, като подобряват ефективността и насърчават иновациите.

Иновации, реализирани в проекта

Реализацията на проекта използва иновативни технологии като Robotic Process Automation и Artificial Intelligence за генериране на глас, което значително подобрява процесите за предоставяне на административни услуги. Технологиите са интегрирани в съществуващата IT-среда и бизнес процеси на Община Троян. Внедряването на автоматизирани уведомления за приключени услуги е иновативно, тъй като използва роботизация и изкуствен интелект за персонализирани уведомления. Това подобрява комуникацията с гражданите и оптимизира процесите, осигурявайки по-бърз и персонализиран достъп до информация.

Проекти/инициативи, които демонстрират способността на българската публична администрация да отговаря на изискванията на ЕС и едновременно с това иновативно да прилага ИКТ

През последните години Община Троян инвестира значителни средства в модернизацията на услугите и начините на тяхното заявяване, заплащане и получаване, с цел намаляване на административната тежест за гражданите. Сред приоритетите е осигуряване на електронен достъп до услуги по всяко време и от всяка точка на Земята. Община Троян предлага различни платформи за електронни услуги, включително собствени и поддържани от Министерство на електронното управление. След внедряването на автоматизирани нотификации за обратна връзка, качеството на обслужването и комуникацията с гражданите бе значително подобрено.

Проекти/инициативи, които облекчават ежедневието на българския гражданин и бизнеса (спестено време, прозрачност, баланс между обществен интерес и облекчаване чрез премахване на излишни регулации, др.)

Внедряването на автоматизирани уведомления за заявителите на административни услуги в Община Троян доведе до следните резултати:

Намаляване на времето за получаване на информация.
Спестяване на време за гражданите и администрацията.
Оптимизация на административните процеси.
Повишаване на прозрачността на администрацията.
Повишаване на удовлетвореността на гражданите.
Намаляване на бюрокрацията и оптимизация на ресурсите.
Повишаване на отговорността и проследяемостта на процесите.
Това подобрява обслужването на гражданите, оптимизира процесите и повишава ефективността на администрацията.

Столична община https://www.sofia.bg/

Име на проекта

„Решава София”- платформа за гражданско участие

Изпълнител на проекта

Столична община

Столична община

Столична община внедри иновативната платформа „Решава София“ за активно участие на гражданите в разпределението на гражданските бюджети на столицата. Чрез платформата гражданите на София могат активно да участват в програма „Идеи за града“ – да гласуват за проекти по общоградски и районни граждански бюджети. Напълно дигитализираният процес демонстрира стремежа на Столична община да улесни взаимодействието с гражданите и да повиши прозрачността при разпределението на гражданските бюджети. Тази инициатива е част от ангажимента на Общината да насърчи прозрачност и инклузивност в процесите на вземане на решения.
Линк към платформата: https://reshava.sofia.bg/

Проектът не е участвал в предишните издания на конкурса

Инициативи и актове на администрацията, способстващи ефективното развитие на ИКТ бранша

Столична община активно инвестира в дигитализацията на публичните услуги и развитието на ИКТ инфраструктурата. Общината се фокусира върху оптимизирането на административните услуги, намаляването на бюрократичната тежест и улесняването на сътрудничеството с бизнеса в града. Ключови инициативи включват електронни услуги за гражданите и бизнеса, платформи за онлайн подаване на документи и административни заявки, както и програми за развитие на цифрови умения и ИКТ компетенции. Целта е да се подобри качеството на услугите и да се улесни комуникацията между гражданите, бизнеса и администрацията.

Дейности за преодоляване на недостига на кадри за ИКТ бранша

За осъществяване на проекта "Решава София" Столична община си сътрудничи с ИТ специалисти и експерти в областта. За внедряването на платформата беше осигурена техническа подкрепа и обучение на служителите на Столична община и районните администрации как да я използват и поддържат. Служителите на администрациите активно участваха в публикуването на граждански проекти и осигуряването на техническа помощ за гласуване с предоставените таблети на място. Осигурявайки обучение на служителите, способствахме за по-добрата им подготвеност за успешното изпълнение на бъдещите етапи от развитието на платформата.

Дейност по предоставяне на информация и създаване на реален потенциал за ИКТ бранша за разширяване на пазара на стоки и услуги за износ

„Решава София“ не е само местна инициатива, но е и покана към IT общността за сътрудничество със Столична община и пример за останалите градове в България да използват системи с отворен код. Платформата може лесно да бъде адаптирана към нуждите на други градове в страната. Така градовете могат да засилят доверието между гражданите, бизнеса и институциите, като същевременно улеснят достъпа до вземането на важни градски решения.

Наличие на работна група/отдел в структурата на институциите от ПА и регламент за постоянна връзка с представители на браншовите организации за съвместна работа по проекти от общинско/национално значение

Столична община има създаден Дигитален Борд, който е съставен от лидери от технологични компании и бизнес асоциации наред с представители на академичните среди. Целта на борда е да съветва заместник-кмета по направление “Дигитализация, иновации и икономическо развитие” относно въвеждането на нови дигитални технологии, допринасящи за повишаване качеството на общинските услуги, комуналните услуги и инфраструктура. Участниците в борда споделят експертиза и насоки за най-добрите практики, както и съвети относно конкретни решения, които трябва да бъдат взети от Столичната община.

Целеви групи, върху които ще рефлектира резултата от проекта

Резултатите от проекта „Решава София“ ще рефлектират върху различни целеви групи, включително:
Жителите на София – гражданите, които активно участват в предложенията и гласуването за проекти, подобряващи тяхната градска среда и качество на живот.
Местната власт – Столичната община, която ще получава обратна връзка и предложения от гражданите, което ще подобри управлението и вземането на решения.
Обществени организации и инициативи – които ще имат възможност да предложат проекти и да получат подкрепа от местната общност.
Специализирани групи – като деца, възрастни хора или хора с увреждания, които ще се възползват от реализацията на конкретни проекти, съобразени с техните нужди.

Съответствие с текущото законодателство, ЗЕУ, оперативна съвместимост, публични регистри за достъп до данни

Проектът "Решава София" е съобразен с текущото законодателство. Платформата на "Решава София", използва модула за е-Автентикация на Министерството на електронното управление (МЕУ), който гарантира сигурността в идентифицирането на потребителите в системата, чрез квалифициран КЕП, мобилен КЕП, ПИК на НАП и ПИК на НОИ.

Технологии, използвани за реализация на проекта

„Решава София“ e дигитален инструмент, базиран на отворения код на платформата Decidim. Decidim е глобално доказана платформа, използвана в над 300 града и организации по света, с произход от Барселона. Тя осигурява гъвкавост, прозрачност и възможности за ангажиране на общностите.

Добро управление на проекта и гаранции за устойчивост (своевременно изменение на нормативната уредба за отразяване на усъвършенстваните процеси с използване на ИКТ, синхронизиране на дейностите по проекта и спазване на сроковете, осигуряване на бюджет за поддръжка и актуализация, др.)

В бъдеще се планира платформата да се развива и да предлага нови функции като анкети, срещи, събрания, предложения и други възможности за взаимодействие между гражданите и местната власт. Платформата ще се поддържа и актуализира редовно, което ще гарантира дългосрочното ѝ функциониране, адаптация към нови нужди и непрекъсната работа. Това ще позволи тя да отговаря на изискванията на гражданите и да остане ефективен инструмент за гражданско участие.
 

Комплексна оценка за възвращаемост на инвестицията на публични средства

Инвестицията в платформата „Решава София“ е стратегическа стъпка към увеличаване на прозрачността и създаване на по-голямо доверие между Столичната община и гражданите. Чрез активното участие на жителите в процесите на вземане на решения и гласуването за проекти се стимулира публичната отчетност и взаимодействието с местните общности. Тази инвестиция ще доведе до повишена ангажираност, ефективност и по-добро управление на публичните средства, като същевременно ще осигури устойчиво развитие и дългосрочни ползи за обществото.

Съотнасянето на проекта към общоевропейските акценти: Digital Market, Open Data, Intelligent Cities, Intelligent Home

Проектът съответства на европейските акценти като Digital Market и Open Data, като предлага прозрачен и инклузивен начин за участие на гражданите в процесите на вземане на решения. Чрез адаптиране на платформата към нуждите на местната общност, София се вписва в концепцията за "Интелигентни градове" и подобрява цифровото участие на гражданите.

Иновации, реализирани в проекта

Иновацията в проекта "Решава София" е използването на отворен код, което позволява пълна прозрачност и възможност за адаптиране на платформата според нуждите на администрацията. Чрез отворения код се стимулира сътрудничеството и иновациите, като всеки може да допринася за развитието на проекта.

Проекти/инициативи, които демонстрират способността на българската публична администрация да отговаря на изискванията на ЕС и едновременно с това иновативно да прилага ИКТ

Внедряването на платформата „Решава София“ демонстрира ангажимента на Столична община към дигитализацията и интеграцията на иновативни ИКТ решения, които отговарят на изискванията на ЕС за активно гражданско участие и прозрачно управление. „Решава София“ е пример за успешното прилагане на съвременни технологии за подобряване на управлението на публични ресурси и съответствие с европейските приоритети за прозрачност и демократично управление.

Проекти/инициативи, които облекчават ежедневието на българския гражданин и бизнеса (спестено време, прозрачност, баланс между обществен интерес и облекчаване чрез премахване на излишни регулации, др.)

Чрез онлайн платформи за гражданско участие, като тази, се намалява необходимостта от физическо присъствие в администрациите, което спестява време. Инициативите за електронно гласуване позволяват на гражданите да участват активно в управлението без да се сблъскват с излишни бюрократични пречки и постигайки прозрачност. Направихме процеса лесен и достъпен за хора с ниска дигитална грамотност, както и за тези, които нямат устройства, чрез които да гласуват в дома си, и за глухите и сляпо-глухите лица, като осигурихме възможност да гласуват на таблети в районните администрации подпомагани от служителите, които работят на място.

община Баните https://visitbanite.bg

Име на проекта

Туристически портал visitbanite.bg

Изпълнител на проекта

община Баните

община Баните

Туристическият портал visitbanite.bg е създаден с цел да промотира туристическите атракции, културното наследство и природните забележителности на Община Баните. Порталът предоставя информация за настаняване, събития, маршрути и други полезни ресурси за посетителите на родопската община.

Проектът не е участвал в предишните издания на конкурса

Инициативи и актове на администрацията, способстващи ефективното развитие на ИКТ бранша

Община Баните развива ИКТ инфраструктурата чрез създаване на туристическия портал visitbanite.bg, който популяризира региона и улеснява достъпа до информация за туристически обекти и събития. Инициативата показва как ИКТ решенията могат да стимулират местния икономически растеж и привлекат вниманието към региона като привлекателна туристическа дестинация.

Дейности за преодоляване на недостига на кадри за ИКТ бранша

За успешната реализация на портала е създадено партньорство с ИТ специалисти, както и обучения за работа с платформата на служители на общината. Така се повишават компетенциите на местните кадри, което способства за дългосрочната устойчивост на проекта и развитието на регионалния ИКТ потенциал.

Дейност по предоставяне на информация и създаване на реален потенциал за ИКТ бранша за разширяване на пазара на стоки и услуги за износ

Порталът visitbanite.bg популяризира и информира за местни туристически обекти и събития, привличайки все повече български и чуждестранни посетители в региона. Това осигурява възможности за местния бизнес да увеличи своите приходи чрез предоставянето на туристически услуги, създаването на нови такива, които биха могли да разширят пазара си и да достигнат до международна аудитория.

Наличие на работна група/отдел в структурата на институциите от ПА и регламент за постоянна връзка с представители на браншовите организации за съвместна работа по проекти от общинско/национално значение

Община Баните разполага с екип за координация на ИКТ проекти, който поддържа редовни срещи с браншови организации в областта на туризма и ИТ. Тази структура осигурява ефективна връзка между местната администрация и бизнеса, като гарантира, че проектите са съобразени с нуждите на туристическия и ИТ секторите.

Целеви групи, върху които ще рефлектира резултата от проекта

Основните целеви групи на проекта са настоящи и потенциални туристи, които търсят информация за забележителностите в общината, както и местните жители и бизнеси, които могат да използват портала за популяризиране на събития и инициативи. Платформата осигурява лесен достъп до богат набор от ресурси за туристите и подкрепя икономическото развитие на региона чрез по-широкото му популяризиране.

Съответствие с текущото законодателство, ЗЕУ, оперативна съвместимост, публични регистри за достъп до данни

Проектът отговаря на Закона за електронното управление и гарантира оперативна съвместимост чрез интеграция с други системи. Той предоставя достъп до информация за туристически обекти, спазвайки нормативните изисквания за публичност и защита на данните.

Технологии, използвани за реализация на проекта

Туристическият портал е базиран на система за управление на съдържанието (CMS), която е оптимизирана за мобилни устройства и предоставя сигурен достъп чрез SSL криптиране. Използвани са също географски информационни системи за визуализиране на карти и туристически маршрути, които улесняват навигацията на посетителите.

Добро управление на проекта и гаранции за устойчивост (своевременно изменение на нормативната уредба за отразяване на усъвършенстваните процеси с използване на ИКТ, синхронизиране на дейностите по проекта и спазване на сроковете, осигуряване на бюджет за поддръжка и актуализация, др.)

Проектът разполага с гарантиран бюджет за поддръжка и развитие, като се извършват редовни актуализации. Работата по проекта се координира с нормативната уредба, за да се гарантира, че той остава съобразен с изискванията за сигурност и функционалност, създавайки дългосрочна устойчивост на платформата.

Комплексна оценка за възвращаемост на инвестицията на публични средства

Очакванията са проектът да увеличи броя на туристите, което ще доведе до ръст в приходите за местния бизнес и подобряване на регионалната икономика. Инвестицията в портала предоставя значима полза за гражданите, като улеснява достъпа до информация и популяризира региона.

Съотнасянето на проекта към общоевропейските акценти: Digital Market, Open Data, Intelligent Cities, Intelligent Home

Проектът е съобразен с приоритетите на Digital Market, като предоставя платформа за промотиране на местни услуги. Включването на Open Data стандарти и използването на иновативни ИКТ технологии го нареждат сред проектите, които допринасят за развитието на интелигентни градове/села в съответствие с европейските цели.

Иновации, реализирани в проекта

Порталът предлага иновативни решения като интерактивни карти и информация за маршрути и обекти, които значително улесняват туристите. Чрез респонсивен дизайн и удобен интерфейс сайтът предоставя модерен подход за информираност и привличане на посетители, което подкрепя развитието на туристическите услуги.

Проекти/инициативи, които демонстрират способността на българската публична администрация да отговаря на изискванията на ЕС и едновременно с това иновативно да прилага ИКТ

Visitbanite.bg е пример за внедряване на ИКТ в публичния сектор в съответствие с изискванията на ЕС за прозрачност и дигитализация. Порталът демонстрира как общината може да използва технологии за подобряване на услугите за гражданите и бизнеса, с акцент върху достъпността и ефективността.

Проекти/инициативи, които облекчават ежедневието на българския гражданин и бизнеса (спестено време, прозрачност, баланс между обществен интерес и облекчаване чрез премахване на излишни регулации, др.)

Туристическият портал предоставя удобен достъп до информация за забележителности и събития, като улеснява планирането на пътувания и предоставя актуална информация на посетителите. Това облекчава гражданите и бизнеса чрез повишаване на прозрачността, информираността и подобряване на връзката между общината и потребителите.

Новини

16.12.2024

60 кандидатури участват в конкурса „Наградите на БАИТ” за 2024 г.

60 регистрации от личности, институции и компании бяха направени до крайния срок за участие в „Наградите на БАИТ“ за 2024 г. С 12 кандидатури най-оспорвана в това издание е...

10.12.2024

Последни 3 дни за участие в конкурса „Наградите на БАИТ” за 2024 г.

Над 30 кандидатури са подадени във всички категории на конкурса 3 дни преди затваряне на регистрацията за участие. Засилена конкуренция се наблюдава в категориите Журналистическа награда, където...

05.12.2024

Само 1 седмица остава до крайния срок за регистрация за „Наградите на БАИТ” за 2024 г.

25 кандидатури в шест от категориите на конкурса са подадени седмица преди крайния срок. Категория „Образователна награда” е с най-голям брой заявки към момента, като в нея се...

 

Златен спонсор

Vivacom

Сребърен спонсор

Datecs Shelly Group Telelink Business Services Балкансуоркс Акронис България Oracle

Бронзов спонсор

Интер Карс България Ciela Norma Кантек Storpool Storage

Партньори

БНР Bloomberg TV Bulgaria TechNews Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия НСОРБ Мениджър b2b Media Sofia Tech Park ПРЕДПРИЕМАЧ Pixelmedia.bg Инженер.bg ДигиталнаИндустрия.bg БТПП Tech.Offnews.bg БСК Uchi.bg Лидер.БГ Дигитални истории Zone4Tech divna Tech DevStyler